Naast het bieden van advies en consultancy, is een bedrijfsnoodplan schrijven een van mijn kerntaken als bhv-organisatie adviseur. Niet iedereen vindt schrijven leuk, zeker niet wanneer het onderwerp bedrijfshulpverlening en veiligheid betreft. Ik daarentegen wel. Elk bedrijfsnoodplan dat ik opstel, is uniek door de diversiteit van mijn opdrachtgevers. Van regiokantoren van de rijksoverheid tot productielocaties waar hydraulische bruggen worden gebouwd. En van middelbare scholen tot organisaties die kinderen in een onveilige thuissituatie beschermen. Elk plan is maatwerk. De verschillen tussen deze bedrijfsnoodplannen zijn logischerwijs groot. Daarom stuur ik nooit een standaardformat van een bedrijfsnoodplan toe als daar om gevraagd wordt. Hoewel de grote verschillen tussen de typen organisaties en hun locaties, begin ik ook nooit met een volledig leeg document. Een goede standaardbasis is een fijn vertrekpunt voor elk bedrijfsnoodplan. Dus het frame staat, de inhoud grotendeels niet. 

Een andere kijk op een goede basis 

Een bedrijfsnoodplan dat ik schrijf, bestaat uit zes delen. Het ontruimingsplan is vanzelfsprekend een essentieel onderdeel. Hoewel de NEN 8112 een opbouw voorschrijft, volg ik deze niet strikt. Het sjabloon is voornamelijk geschikt voor kantoren met ongeveer vijftig medewerkers en eenvoudige administratieve processen. Mijn opdrachtgevers hebben in veel gevallen meer nodig dan het simpele ‘volg het witte poppetje’ voor een effectieve ontruiming. De NEN 8112-opzet werkt beperkend omdat het vaak niet toepasbaar is op de complexe locaties en processen van mijn opdrachtgevers. Daarom heb ik een basisdocument opgesteld dat ik verder kan uitwerken naar een op maat gemaakt bedrijfsnoodplan.

Het belang van een effectief bedrijfsnoodplan 

Tijdens een bedrijfsnoodplan schrijven neem ik niet alleen de standaard zaken mee, maar bijvoorbeeld ook wat de invloed van menselijk gedrag kan zijn. Ik vind het belangrijk dat het plan eenvoudig en begrijpelijk geschreven is en daardoor een effectief document wordt. Mijn opdrachtgevers hebben er immers niets aan als een bedrijfsnoodplan in de kast verdwijnt omdat het niet goed begrepen wordt. 

Het schrijven van een effectief plan gaat dus verder dan het invullen van een invulsjabloon. Het vereist kennis van de onder andere de risico’s, het gebouw, de omgeving en de unieke kenmerken van de organisatie. Alleen dan kun je een bedrijfsnoodplan maken waar de bhv-organisatie mee uit de voeten kan.

Vind jij het lastig om zelf een goed plan te schrijven of kan je huidige plan een update gebruiken? Neem dan contact met me op door een e-mail te sturen naar info@mariekabaars.nl. Of plan een online kennismaking in! Ik help je graag!

 

Heb je geen behoefte aan een heel nieuw bedrijfsnoodplan? Dan kan ik ook een reviewronde doen, waarbij ik het document nalees en concrete verbetersuggesties doe.

Of wil je een nette map voor jouw plan? Die kun je aanschaffen via de bhvboetiek.