• onveilige situatie tijd voor een ramp

Onveilige situatie: ‘Wordt het weer eens tijd voor een ramp?’

Soms hoor je mensen zeggen: ‘Het wordt tijd dat er weer eens een ramp gebeurt’. Eigenlijk willen ze het tegenovergestelde; ze willen een ramp juist voorkomen. Maar het belang van veiligheid blijkt vooral als er een onveilige situatie is ontstaan. Rampen zoals die bij S.E. Fireworks (2000), de cafébrand in Volendam (2001), het cellencomplex op Schiphol (2005) en Chemiepack (2011) worden vaak gebruikt om aan te geven hoe belangrijk veiligheid is. Waarom is het ondanks deze voorbeelden zo lastig veiligheid permanent op de agenda te krijgen en onveilige situaties  te veranderen?

‘Ik kan er (n)iets aan doen’

Mensen doen lang niet altijd wat verstandig is. Zo weten mensen die (te) veel roken, drinken of eten echt wel dat dit niet goed is voor hun gezondheid. Maar ondanks dat blijven ze dat toch doen. Ze zijn pas bereid tot een ingrijpende verandering wanneer er iets ingrijpend is gebeurd. ‘Als het kalf verdronken is, dempt men de put’, is het bekende spreekwoord. En goed of niet, het (b)lijkt zo te zijn dat we zo als mens functioneren: onze hersenen zitten op die manier in elkaar.

Iets wat krom is, recht praten

Nog een voorbeeld. Hoe vaak hoor je wel niet: ‘We doen dit al 40 jaar zo, dat is altijd goed gegaan’. Op deze manier praten we een onveilige situatie goed. We houden onszelf voor dat het allemaal wel zal vallen. Pas na een ramp worden we hardhandig wakker geschud en komen we in actie. Ineens worden kosten noch moeite gespaard om zaken die al jaren zo gedaan werden, anders te organiseren. Tot (terecht!) grote irritatie en frustratie van de mensen die al langer waarschuwden.

Hullie en zullie

Als mensen zijn we er ook goed in verantwoordelijkheid af te schuiven als ons dat beter uitkomt. We zijn geneigd om te denken dat we als individu van essentieel belang zijn voor een positieve verandering. Maar zodra het mis gaat, leggen we de schuld bij een ander. Dan ligt het aan de overheid/de politie/ de brandweer/het management. Want JIJ kon er niets aan doen. Want JIJ wist het niet. Niemand had JOU dat verteld. Want anders had JIJ er echt wel wat aan gedaan…

Onveilige situatie is  JOUW probleem

Hoe kun je hier als bedrijf nu mee omgaan? De overheid heeft heel duidelijk benoemd dat je als bedrijf niet alleen de lusten maar ook de lasten dient te dragen. Als bedrijf moet je dus de verantwoordelijkheid nemen veiligheid te organiseren en serieus te nemen. Dat betekent: er serieus mee om gaan. Bijvoorbeeld door regelmatig te oefenen zodat je onveilige situaties die je constateert kunt oplossen of verkleinen. En door het onderwerp regelmatig tijdens bijvoorbeeld een werkoverleg op de agenda te zetten en te bespreken. Kortom: vergroot de veiligheid en het bewustzijn binnen jouw organisatie, neem actie op een onveilige situatie en wees de verandering die je zelf wilt zien. Zo slaag je erin menselijk ‘wegkijkgedrag’ te doorbreken!

2018-07-23T11:10:54+00:00 23 juli 2018|Categories: Bedrijfshulpverlening (BHV)|Tags: , |0 Reacties

Reageer