Wist jij dat je in alle 27 EU-lidstaten het alarmnummer 1-1-2 kunt bellen voor hulp in levensbedreigende situaties? Zowel via een mobiele telefoon als een vaste lijn? Ik eerlijk gezegd niet en uit onderzoek is gebleken dat met mij, nog zo’n 75% van de Europese burgers dat niet wisten. Daarom heeft de Europese commissie 11 februari (11-2) uitgeroepen tot Europese dag van het alarmnummer 1-1-2.

1-1-2 door de jaren heen

Ruim 80 jaar na het uitvinden van de telefoon, werd in Londen op 30 juni 1937 het eerste alarmnummer geïntroduceerd, 999. Aanleiding was een grote brand waarbij meerdere mensen waren omgekomen. In Nederland in 1990 het landelijke nummer 06-11 geïntroduceerd en in 1997 veranderd naar het alarmnummer 1-1-2. Een van de reden van deze verandering was dat in de tijd dat telefoons een draaischijf hadden (lang,… lang geleden) duurde het draaien van het nummer ‘100’ of ‘900’ vrij lang. Men wilde een alarmnummer gebruiken dat sneller te bellen was, en dat werd 1-1-2.

Wat gebeurt wanneer je 1-1-2 belt?

Als je vanaf een vaste lijn 1-1-2 belt, kom je op basis van het netnummer waar je vandaan belt, automatisch uit bij de centrale van de desbetreffende regio uit. Bel je vanaf een 088, 085 of 06 nummer en is dus niet duidelijk waar de beller zich bevindt, dan wordt je doorgeschakeld naar de landelijke meldkamer. Heb je tijdens je verblijf op een van de eilanden van Caribisch Nederland (Saba, Sint Eustatius en Bonaire) acute hulp nodig, dan worden telefoontjes naar 1-1-2 doorgeschakeld naar 911. De meldkamer of de centrale  kan jou altijd terugbellen, ook al heb je je nummer afgeschermd!

Altijd bereikbaar: binnen of buiten je bundel, met of zonder beltegoed

Bellen naar het alarmnummer 1-1-2 is altijd mogelijk. Ook al heb je geen beltegoed meer, heb je je belminuten in je bundel gebruikt, ben je buiten bereik van het eigen netwerk maar ook als er geen simkaart in het toestel zit. Doven en slechthorenden bellen op een speciale teksttelefoon naar 0800-8112.

Tenzij… je gebruikt maakt van VoIP, internet bellen. Dat komt omdat een VoIP account wel een regio kan meegeven maar een VoIP telefoon makkelijk te verplaatsen is.

Meer informatie