Met bijna 300 blogartikelen over bedrijfshulpverlening krijg ik wel eens de vraag waar ik mijn inspiratie vandaan haal. Het antwoord is heel simpel: kijk om je heen en verwonder je 🙂 En deel dat in de vorm van een blogartikel of via een storyvlog op jouw instagram-account of Youtubekanaal.  Uiteraard volg ik op verschillende sociale media kanalen andere BHV-adviseurs, instructeurs, opleiders en leveranciers. Maar als ik eerlijk ben, raak ik in veel gevallen snel uitgekeken. De reden is dat ze vaak laten zien WAT ze doen. Het is niet erg verrassend dat een bedrijf dat brandblussers verkoopt, ook daadwerkelijk die blussers levert. Het maakt niet uit of je nu een BHV-bedrijf hebt, of je een BHV-team aanstuurt. Als je wil dat mensen een positief gevoel bij jou en jouw team of bedrijf krijgen, dan moet je méér doen dan zeggen wat je doet. Dan moet je laten zien WAAROM en HOE je doet wat je doet. Als jouw BHV-team of bedrijf ook zichtbaar willen maken op sociale media, dan is dit artikel voor jou!

(dit is een lang artikel met afbeeldingen dus geef het even de tijd om te laden)

Storytelling als communicatiemiddel

Het is helemaal hip om als bedrijf aan storytelling te doen. Je kunt er zelfs cursussen voor volgen. De kosten variëren tussen van een gratis online cursus tot bijna € 12.000 voor een incompany training. In mijn beleving is het allemaal niet zo ingewikkeld. Als hoofd of coördinator BHV is het belangrijk om regelmatig te communiceren. Plaats geen bericht op intranet dat de EHBO-koffers weer gevuld zijn of dat je met de bedrijfshulpverleners binnenkort weer op herhaling gaat. Mensen lezen dat, nemen dat voor waarheid aan en gaan verder met dat wat ze aan het doen waren. Als je wil dat mensen het echt onthouden, moet je dus het WAAROM of het HOE vertellen.

Laat je (leren) kennen

Organisaties waar de BHV vrijwel niet in actie hoeft te komen, ontstaat vaak het beeld dat het superveilig is en dat bedrijfshulpverlening onzin is. Juist bij dat soort bedrijven zijn er managers van mening dat de geldkraan voor veiligheid best wel een standje of 3 minder kan. Door het uitblijven van ongevallen maakt dat de bedrijfshulpverlening niet zichtbaar is. Dus moet je er voor zorgen dat je dit, zonder ongelukken te maken, toch op het netvlies en in het geheugen bij mensen komt te staan.

Duwtje in de rug

Hoe kun jij laten zien wat je als hoofd, coördinator, adviseur, opleider of instructeur BHV kan betekenen? Door er over te communiceren! Maar ja, wat wil je vertellen?  Ik heb 30 ideeën voor je uitgewerkt die je kunt gebruiken. Zie de vragen als hulpmiddel. Zelf ben ik het meest actief op Instagram. Pas sinds vorig jaar durfde ik filmpjes van mijzelf online te plaatsen en dat voelde als een hele stap. Vind je dit nog even een stap te ver? Gebruik dan de Instagram story-layout die je met een klik op de afbeelding rechts van de tekst kunt downloaden. En vergeet niet, iets dat je zelden doet, doe je zelden goed. Maar begin, oefen, kijk terug, leer en pas het aan! Nog een laatste tip: voeg de #IGBHV toe zodat we elkaars filmpjes kunnen zien en zo elkaar beter leren kennen!

 

Vraag van de dag Toelichting IG-story
sinds wanneer ben jij BHV’er en bij wat voor soort bedrijf deed je dat? Stel jezelf kort voor en vertel sinds wanneer jij BHV’er bent. Vertel wat de aanleiding was. Hoe je het hebt ervaren.

Zelf was ik 18 jaar toen ik als bijbaantje bij Albert Heijn werkte en een FHV-opleiding mocht volgen op het hoofdkantoor in Zaandam. (FHV staat voor filiaalhulpverlener)

IGBHV 06
welke veiligheidsvoorzieningen heb jij in jouw huis of bedrijfspand? Misschien heb jij thuis wel een professionele brandmeldinstallatie? Of hebt de kinderkamers uitgerust met een mistinstallatie. Of werk je bij een organisatie waar tot voor kort geen brandmeldcentrale was en dat jij er voor heb gezorgd dat dit er nu wel kwam. Vertel over de keuzes die je hebt gemaakt. Of geef tips waar mensen op kunnen letten bij de aanschaf er van. IGBHV 02
welke (BHV-)blunder heb je begaan? Wanneer heb je voor het laatst een BHV-blunder gemaakt? Hoe ging je daar mee om? Wat waar daar (achteraf) grappig aan? IGBHV 03
wat is de beste investering die je in jezelf of jouw bedrijf hebt gedaan? Welk opleiding heb je gevolgd? Waarom koos je daar voor? Heeft het je gebracht dat je van te voren dacht? IGBHV 11
omschrijf jouw bedrijf of jouw team in 1 zin (of 1 story) Dit is eigenlijk een verkapte elevator-pitch. Denk hier dus goed over na en oefenen voordat je deze bij voorkeur op video opneemt. IGBHV 09
Plaats een actiefoto van jou Maak BHV zichtbaar door een foto van jou, jouw team of collega’s te plaatsen. Een extra uitdaging die ik je wil geven is om ‘veiligheid’ uit te beelden zonder een blusser, AED of EHBO-koffer vast te houden. IGBHV 24
Wat heeft een opdrachtgever over jou(w bedrijf) gezegd? Waarom zou je niet delen wat anderen over jou hebben gezegd? Misschien dat dit al als review op je website staat. Of anders is dit een reden om dit alsnog te doen. IGBHV 23 opdrachtgever over jou
Op welk project of opdracht ben jij het meest trots? Vertel over de aanleiding, de keuzes en de uiteindelijk gekozen oplossing en waarom je daar trots op bent.

Ik heb verschillende opdrachten waar ik trots op ben. Van een bedrijfsnoodplan voor een nieuw te openen museum tot een organisatie die zorgt draagt voor de opvang van drugsverslaafde dak- en thuislozen. En van een langdurig project bij de Rijksoverheid tot een specialistisch behandelcentrum voor mensen met kanker in de weke delen van het lichaam. Maar kleinere opdrachten bij een soort buurthuis vond ik ook erg leuk om te doen omdat het voor hen echt een stap was om veiligheid meer aandacht te geven. 

IGBHV 25
wat is de URL van de website van jouw bedrijf? Dit is een gemakkelijke opdracht. Waarom vertel je niet meteen iets over je bedrijfsnaam of over de intranetpagina die je deelt? IGBHV 29 website url
Ben je aangesloten bij een BHV-club en zo ja, welke? of zo nee, waarom niet? Er komen steeds meer BHV-clubs, kenniskring, verenigingen, groepjes, masterminds of wat voor naam er ook aan gegeven wordt. Wat levert het je op? Wat is de visie? Zijn de (abonnements)kosten in verhouding met de tijd  die je er in steekt? En op welke manier levert het je echt wat op? Vertel ook waarom zouden anderen ook lid moeten worden. IGBHV 12 bhv club
Wat is jouw ideale klant? (branche, grootte, deel van het land) Deze vraag is BHV-team niet zo interessant, maar wel als je een BHV-bedrijf hebt. Door te vertellen wat jouw ideale (potentiële) klant is, kom je bij mensen met een bepaald ‘haakje’ in hun hoofd. Dus als jij heel blij wordt van het verzorgen van opleidingen in een specifieke branche, benoem dat. Dan is voor andere mensen ook heel duidelijk wat je doet en wat voor al niet.

Zelf richt ik mij vooral op (middel)grote organisaties die al enige tijd een BHV-vraagstuk hebben waarbij ik kan helpen met advies en/of consultancy.

IGBHV 10
wat is jouw (top 3) doel(en) voor 2019 en hoe gaat het daar mee? Aan het begin van het jaar heb je plannen gemaakt. Vertel hier over en ook over de status op dit moment. Wat zorgt er voor dat je die doelen gaat halen? Of zijn er ook zaken die anders zijn gelopen en waarom? IGBHV 08
wat is jouw specialiteit op het gebied van BHV? Iedereen die wil kan zich BHV-instructeur noemen. Dus is het belangrijk om duidelijk te maken waar jij echt heel goed in bent.

Of misschien dat jij hoofd BHV bent en veel ervaring hebt opgedaan in een bepaalde branche of met specifieke onderwerpen. Vertel het je kijkers!

IGBHV 07
welk waardevol inzicht heb jij een klant kunnen geven? Veiligheid is zo’n breed onderwerp, dat kun je gewoonweg niet alles van weten. Wat heb jij geleerd (kennis, inzicht) dat je wil delen?

Die van mij was het moment dat ik er achter kwam dat ontruimingsplattegronden helemaal niet verplicht bleken te zijn. Tot dat moment had ik daar geen moment aan getwijfeld maar bij een opdracht waarbij de opdrachtgever ‘die lelijke stukken papier’ niet bij hem aan de muur wilde hebben, gingen ik mij verdiepen in de mogelijkheden. 

IGBHV 26 inzicht
deel een leuke anekdote Wat heb je meegemaakt dat leuk is om te vertellen? Dit kan over een (andere) blunder gaan, maar net zo goed over een waardevolle ervaring. IGBHV 27
met welke BHV-collega werk je graag samen? Ik richt mij heel specifiek op BHV advies en consultancy. Ik stel geen RIE’s op en ‘verkoop’ mij zelf niet als instructeur, opleider of branddeskundige. Als ik die kennis nodig heb, benader ik mijn netwerk.  IGBHV 28
met welk niet-BHV bedrijf zou jij graag vergeleken willen worden Met welk bedrijf (organisatie of persoon) zou jij graag vergeleken willen worden? Coolblue, Albert Heijn, Mercedes, Tony Chocolony? En natuurlijk horen we waarom! #IGBHV IGBHV 30
wat is de meest bijzondere opdracht die je hebt gedaan? Je hebt soms van die opdrachtgevers die met kop- en schouders boven anderen uitsteken. Dat kan de inhoud van de opdracht zijn, datgene wat ze doen of de resultaten die je hebt behaald. Ik ben benieuwd! IGBHV 16
wat heb je toegevoegd aan jouw EHBO-doos dat er niet standaard in zit? Bij menig persoon die weinig affiniteit met EHBO of BHV heeft, is niet bekend dat je jouw EHBO-doos of BHV-koffer moet aanpassen op de risico’s. Zonde, want daardoor heb ik gezien dat een sportorganisatie dat zich richt op jonge kinderen, geen coldpacks om te koelen had liggen. Heel slordig en een gemiste kans. Wat heb jij toegevoegd waardoor jou dit niet zal overkomen? IGBHV 14
van welke opdracht heb je veel geleerd? Dit kan een vervolg zijn op de eerdere vraag over een waardevol inzicht maar ook iets over jezelf.

De opdracht die ik deed bij een organisatie die zorgde voor de opvang van drugsverslaafde dak- en thuislozen, liet mij zien dat de wereld van drugs zo ver van mij vandaan is. En dat de mensen die daar worden opgevangen in veel gevallen een hoop pech in hun leven hebben gehad. Ze raakten van de regen in de drup en kwamen in contact met de verkeerde mensen en met de verkeerde middelen. 

IGBHV 15
welk probleem los jij voor jouw opdrachtgevers op? In de afgelopen jaren heb ik meer dan 40 opdrachtgevers gehad die ieder heel erg van elkaar verschilden. Een ding dat ze allemaal hadden was dat ze toen ze contact met mij opnamen, nu echt eens antwoord wilde hebben op vragen over bedrijfshulpverlening. 

En hoe zit dat bij jou? Welk probleem los jij voor jouw opdrachtgevers op?

IGBHV 20
welke uitspraak of quote beschrijft jou(w bedrijf) ? “Al heb je het gedaan dan nog krijg je de schild”,  is een uitspraak die op een gegeven moment tegen kwam waarbij ik direct wist ‘dit gaat over BHV’. Dit is waarom ik doe, wat ik doe. Mensen uitleggen waarom het goed organiseren van de BHV zo ontzettend belangrijk is.  IGBHV 21
op welke (online) platformen ben je actief? De tijd van de dansende banaan op Hyves ligt al lang achter ons, evenals Google+. O welke sociale platformen ben jij actief?

Op instagram ben ik het meest actief omdat de content daar het meest gevarieerd is. Ik heb nog wel een account voor facebook maar daar doe ik eerlijkheidshalve weinig mee. Natuurlijk linkedin voor de zakelijke berichten. Zo af en toe ook Twitter maar dat gaat met vlagen. Pinterest gebruik ik ook heel regelmatig. 

IGBHV 22
wat vind je lastig om te doen? Wat vind je lastig aan bedrijfshulpverlening organiseren en hoe los je dit op? IGBHV 01
wat is jouw gekste herinnering aan een (potentiële) opdracht? Verliep een kennismakingsgesprek heel verrassend? Werd je verrast tijdens een opdracht? IGBHV 17
hoe zie jij de toekomst van BHV? Welke ontwikkelingen zie jij binnen het werkveld van bedrijfshulpverlening? Gaan we nog meer apps gebruiken en zo ja, welke? Welke risico’s zie jij voor de komende pak ‘m beet 5 tot 10 jaar en hoe ga jij daar mee om? IGBHV 18
wat wil je dat mensen over jou weten? Een laatste om af te sluiten: vertel iets over jezelf dat jouw lezers of kijkers nog niet van jou weten. En waarom heb je dat niet eerder gedeeld? IGBHV 05

 

Ik hoop dat ik je met dit artikel een hoop ideeën heb gegeven die je helemaal op jouw eigen manier kunt gebruiken om de online zichtbaarheid te vergroten!

Vergeet niet om de hashtag #IGBHV te gebruiken!

Heb jij aanvullingen om jezelf online zichtbaar maken nog makkelijker gaat?

Laat je reactie achter in de comments.