Een paar weken geleden was er voor het eerst in het bestaan van het NOS journaal geen uitzending. Niemand buiten de studio wist wat er aan de hand was. Een gewapende man was de studio binnen gedrongen, zo bleek later uit de verschillende berichten die verschenen op Twitter. Dát is de kracht van social media: het is snel, heeft weinig beperkingen en het gaat om interactie. Maar zou BHV en social media een goede combinatie kunnen zijn of niet?

Snel informatie delen

Iedereen met een smartphone kan zonder veel kennis of ervaringen een berichtje plaatsen, een foto of filmpje maken en die op een van de social media platforms plaatsen. Afhankelijk van het platform informeer je de hele wereld (twitter, facebook) of alleen het eigen bedrijf (Yammer, sharepoint, intranet). Waar het om gaat is dat er weinig tot geen redactionele regie plaatsvindt op de inhouden. Of te wel, iedereen kan plaatsen wat, hoe en wanneer hij wil.

Informeren en uitdagen tot interactie

Ver uit de meeste van die platforms bieden de mogelijkheid tot interactie: om elkaar vragen te stellen, te discussiëren, beoordelingen achter te laten en tips te delen. Bijvoorbeeld door een informatiefilmpje te posten waarin je laat zien hoe snel zich een brand kan verspreiden. Of waar in een instructie wordt gegeven over reanimatie. Of je maakt een BHV vlog (videologboek) waarbij je met een camera een filmpje maakt terwijl je door het pand loopt en bepaalde (veilige en onveilige) situaties laat zien.

BHV en social media: nieuws apps

Er zijn tal van leveranciers die apps hebben ontwikkeld die gebruikt kunnen worden voor de BHV. Zoals Centric die een BHV alarmeringsysteem heeft ontwikkeld, CBIS. Ook spreek ik de laatste steeds meer mensen die eigen apps hebben (laten) ontwikkeld. Bijvoorbeeld voor de inventarisatie ten behoeve van een bedrijfsnoodplan. Geen gedoe meer met foto’s en losse papieren lijsten maar volledig geïntegreerd in het concept document van het bedrijfsnoodplan. Of voor het beheer van brandblusmiddelen bij klanten door de werken met QR codes en die te koppelen met een onlineplatform voor de klant. En natuurlijk de verschillende e-learning modules.

BHV en social media: bestaande apps

Door bestaande apps anders te gebruiken heb je de voordelen (continuteit, klantenondersteuning) en niet de nadelen (kosten) van een eigen applicatie. Denk bijvoorbeeld aan Whatsapp. Daar zou je prima de BHV als aanvulling op de reguliere alarmering, kunnen informeren. En op Pinterest vind je voldoende inspiratie over BHV, arbo en veiligheid; zowel qua beeldmateriaal als (achterliggende) teksten.

Apps die ik zelf (indirect) gebruik voor BHV

  • Instagram om foto’s te delen die te maken hebben met BHV https://www.instagram.com/mariekabaars_voor_bhv/
  • Pinterest ter inspiratie (https://www.pinterest.com/mariekabaars/)
  • Youtube waar ik nog meer filmpjes wil plaatsen
  • Google+

Welke apps gebruik jij voor de BHV?

Ik ben benieuwd welke apps jij gebruikt. Laat je reactie achter voor (ondersteuning van) de bedrijfshulpverlening binnen jouw bedrijf.