Interne communicatie over BHV vinden veel coördinatoren en hoofden BHV lastig. Goede  initiatieven of voornemens om deze keer écht BHV op de kaart te zetten, stranden vaak na een paar weken. Een eenvoudig en overzichtelijk plan kan jou helpen om dit te voorkomen. Verlies jezelf niet in het schrijven van een vuistdik document met allerlei actielijsten. Duidelijke communicatie over BHV is belangrijk maar is pas effectief als dit op de juiste manier gebeurd. Anders gezegd: het moet passen bij de organisatie en jouw collega’s. Narrowcasting voor BHV is een prima aan- c.q. invulling van dit kanaal dat veel bedrijven al hebben.

Wat is narrowcasting?

Met narrowcasting zend je, in tegenstelling tot broadcasting, gericht informatie aan een specifieke doelgroep. In veel ziekenhuizen of op een vliegveld zie je op verschillende beeldschermen die, afhankelijk van de locatie van de beeldschermen, informatie aanbieden. Ook in cateringland is deze manier van communicatie heel gewoon. Door bijvoorbeeld vanaf een centraal punt (hoofdkantoor) het dagelijkse menu te communiceren.

Narrowcasting voor BHV in klein

Als je een in een MKB-omgeving werkt, is de kans groot dat je geen tientallen beeldschermen hebt voor narrowcasting. Een slideshow op een (of een klein aantal) televisie(s) of een digitaal fotolijstje, werkt op dezelfde manier. Natuurlijk heb je dan niet het voordeel van het systeem achter de narrowcasting zelf, zoals het centraal aansturen, maar je hebt hetzelfde idee.

Handig om rekening mee te houden

In een wachtkamer bij een polikliniek of tijdens het wachten in een ontvangsthal zul je meer aandacht hebben voor een beeldscherm dan in het voorbij gaan er van. Ben je al vaker op dezelfde locatie geweest, dan zul je ook minder aandacht besteden aan de aangeboden informatie. Realiseer je dat de kijker vaak maar beperkt aandacht tijd heeft voor het bekijken van de slideshow. Stem je berichtgeving hier op af door regelmatig (1x per 2 weken bijvoorbeeld) nieuwe inhoud aan te bieden. Niet alleen qua tekst, ook met mooie en aansprekende beelden. Zo verbeter je de attentiewaarde ervan.

Wie is de kijker?

Twee voor-de-hand-liggende  maar wel belangrijke vragen: wie bekijkt de sheets en vanaf welke locatie? Met deze laatste opmerking bedoel ik eigenlijk, wat is de leesafstand van de steeds wisselende presentatie? Een pagina vol met tekst is op 10 meter afstand niet te lezen. Zeker niet als de beschikbaar leestijd te kort is. Ik raad je aan om dit van te voren te testen en je boodschap hier op aan te passen.

Samenwerken met communicatie

Het narrowcasting is vaak in beheer bij de afdeling communicatie en/of ICT. Een goede samenwerking met collega’s van die afdeling(en) is erg belangrijk. Maak het elkaar gemakkelijk zodat zij jou graag helpen, omdat ze weten dat jij hen helpt. Of te wel, lever content op tijd en zo compleet mogelijk aan. Dan is de kans groter dat jij krijgt wat jij wil op de manier waarop dat jij dat wil.

Stel een contentplan op

Hoe cliché het ook is, maar ‘content is king’, ook bij narrowcasting.

  1. Stel vast hoe vaak je nieuwe inhoud wilt aanbieden (1x per 2 weken is voor veel organisaties een prima richtlijn)
  2. Bepaal per periode welke onderwerp je centraal wilt stellen
  3. Bedenk in 3 tot 5 sheets hoe je de boodschap van het onderwerp wilt overbrengen. Houd er rekening mee dat je korte zinnen gebruikt met duidelijk beelden.

Hieronder heb ik opzet gemaakt ter inspiratie:

week 1: interne alarmnummer

  • Weet jij het interne alarmnummer om in geval van een ongeval of brand de BHV op te roepen?
  • Onthoud: 3333 en programmeer telefoonnummer 012-345 3333 in je mobiele telefoon
  • Geef aan waar je je bevindt (ruimtenummer) en blijf bij het slachtoffer
  • <QR-code met een Vcard zodat de kijkers direct de juiste gegevens op de mobiele telefoon hebben>

week 3: locatie verzamelplaats

  • Hoor je het ontruimingsalarm afgaan (slow-whoop)? Dan ruim je spullen op, neem je je persoonlijke bezetting mee en begeef je je via de dichtstbijzijnde vluchtroute naar buiten.
  • De verzamelplaats is op <locatie>. Blijf hier tot je verdere instructies krijgt en verlaat het terrein niet.
  • Help verminderd-zelfredzame personen naar buiten toe. Lukt het niet? Informeer de BHV zo spoedig mogelijk! Blijf bij de persoon dat zij ter plaatse zijn.

week 5: Wie zijn de BHV’ers op onze locatie

  • Een aantal van onze collega’s zijn opgeleid tot BHV’er. Zij helpen jou in geval van een ongeval.
  • Dat kan een beginnende brand zijn, maar ook bij een ongeval of ontruiming van het gebouw.
  • Dit zijn onze BHV’ers <fotoserie per sectie/etage/werkgever met bijvoorbeeld een BHV-item in de handen>

week 7: AED

  • Wist je dat… al onze BHV’ers zijn opgeleid om te reanimeren?
  • Jij kunt gevraagd worden om te helpen door bijvoorbeeld de AED te pakken. Weet jij waar je deze kunt vinden?
  • Je vindt de dichtstbijzijnde AED op <locatie 1> en bij <locatie 2>

Welke tips heb jij die anderen kunnen helpen? Laat je reactie hieronder achter!