Bij organisaties waar de BHV vrijwel niet in actie hoeft te komen, kan het beeld ontstaan dat het superveilig is en dat de geldkraan voor bedrijfshulpverlening best een standje of 3 minder kan. Het uitblijven van ongevallen maakt dat de bedrijfshulpverlening niet zichtbaar is. Dus moet je er voor zorgen dat je dit, uiteraard zonder ongelukken te maken, toch op het netvlies blijft staan. Hoe kun jij laten zien wat je als hoofd of coördinator BHV (maar ook als adviseur, opleider of instructeur) kan betekenen? Door er over te communiceren! Maar ja, wat kun je vertellen? Ik heb een aantal ideeën voor je uitgewerkt die je kunt gebruiken om jezelf beter online zichtbaar maken makkelijk te maken.
Inspiratie is overal om je heen
Met bijna 300 blogartikelen over bedrijfshulpverlening krijg ik wel eens de vraag waar ik mijn inspiratie vandaan haal. Mijn antwoord is heel simpel: kijk om je heen en verwonder je 🙂 En deel dat in de vorm van een blogartikel of via een storyvlog op jouw instagram-account of Youtubekanaal. Uiteraard volg ik op verschillende sociale media kanalen andere BHV-adviseurs, instructeurs, opleiders en leveranciers. Maar als ik eerlijk ben, raak ik in veel gevallen snel uitgekeken. De reden is dat ze vaak laten zien WAT ze doen. Ik vind het doorgaans niet erg verrassend dat een bedrijf dat brandblussers verkoopt, ook daadwerkelijk die blussers levert. Je schrijft een artikel of maakt een filmpje om mensen enerzijds te informeren. Maar aan de andere kant ook om jou, jouw afdeling, team of bedrijf te leren kennen. Het is daarom echt een voorwaarde dat je niet alleen verteld WAT je doet. Maar ook WAAROM je dat doet, HOE je dat doen en dat ze daardoor een bepaald gevoel krijgen.
Storytelling als communicatiemiddel
Het is hip om als bedrijf te zeggen dat je aan storytelling doet. Je kunt zelfs cursussen volgen. De kosten variëren tussen van een gratis online cursus tot bijna € 12.000 voor een incompany training. Welk budget je hier voor beschikbaar hebt, uiteindelijk komt neer op ‘het gewoon gaan doen’. Als je bedrijfshulpverlening en veiligheid beter zichtbaar wil maken, is het zaak om hier over te communiceren. Twee belangrijke voorwaarden zijn dat je dit regelmatig doet én dat je berichten relevant zijn. Voorkom dat je een bericht plaatst waar je vertelt dat de EHBO-koffers weer gevuld zijn. Of dat je met de bedrijfshulpverleners binnenkort weer op herhaling gaat. Mensen lezen dat, nemen dat voor waarheid aan en gaan verder met dat wat ze aan het doen waren. Het heeft ze niet actief laten nadenken hierover. Als je wil dat mensen het echt onthouden, moet je dus het WAAROM of het HOE vertellen.
Kies je platform
Communicatie over BHV is belangrijk om het onder de aandacht te krijgen. Maar op welke manier ga je dit doen? Schrijf je met een vaste frequentie een blogartikel? Gebruik je Instagram om korte stories (mini-vlogs) te plaatsen? Of heb je een ander sociaal medium? In de onderstaande lijst heb ik 20 vragen opgenomen. Deze kun je ter inspiratie of voorbeeld gebruiken. Je kunt de Insta- layouts opslaan door ze met de rechter muisknop te downloaden.
Vloggen of video?
Misschien is dit nu voor jou wel het moment om je zelf over de drempel te krijgen om te gaan IG-story-vloggen (filmen via instagram stories) of youtube. Ik begrijp je helemaal als je dit spannend vindt! Zelf gebruik ik de videofunctie van Instagram pas sinds een jaar. Dat voelde toen als een heel grote stap. Maar door gewoon te beginnen, te oefenen, proberen, terugkijken, leer je heel veel en zul je merken dat jouw filmpjes iedere keer beter worden.
(dit is een lang artikel met afbeeldingen dus geef het even de tijd om te laden)
Vragen ter inspiratie
Vraag van de dag | Toelichting | IG-story |
---|---|---|
1. sinds wanneer ben jij BHV’er en bij wat voor soort bedrijf deed je dat? | Stel jezelf kort voor en vertel sinds wanneer jij BHV’er bent. Vertel wat de aanleiding was. Hoe je het hebt ervaren.
Zelf was ik 18 jaar toen ik als bijbaantje bij Albert Heijn werkte en een FHV-opleiding mocht volgen op het hoofdkantoor in Zaandam. (FHV staat voor filiaalhulpverlener) |
![]() |
2. welk boek over BHV raad jij anderen aan? | Soms heb je boeken waarvan je bij het lezen van elke pagina enthousiaster wordt. Welk boek over BHV of veiligheid (in de ruimste zin) zou jij een ander aanbevelen en waarom?
Ik vind het boek ‘Gids bedrijfshulpverlening’ echt een must-have! Hier staan tal van onderwerpen in en is een heel handig naslagwerk. De kosten zijn wel vrij hoog (normaal € 276, nu tot en met 30 september € 199 #noad #nospon maar ik vind het geld echt waard. |
![]() |
3. welke (BHV-)blunder heb je begaan? | Wanneer heb je voor het laatst een BHV-blunder gemaakt? Hoe ging je daar mee om? Wat waar daar (achteraf) grappig aan? | ![]() |
4. wat is de beste investering die je in jezelf of jouw bedrijf hebt gedaan? | Welk opleiding heb je gevolgd? Waarom koos je daar voor? Heeft het je gebracht dat je van te voren dacht? | ![]() |
5. omschrijf jou, jouw team of bedrijf in 1 zin (of 1 story) | Dit is eigenlijk een elevator-pitch. Denk hier dus goed over na en oefenen voordat je deze bij voorkeur op video opneemt. | ![]() |
6. Plaats een actiefoto van jou | Maak BHV zichtbaar door een foto van jou, jouw team of collega’s te plaatsen. Een extra uitdaging die ik je wil geven is om ‘veiligheid’ uit te beelden zonder een blusser, AED of EHBO-koffer vast te houden. | ![]() |
7. Wat heeft een opdrachtgever over jou(w bedrijf) gezegd? | Waarom zou je niet delen wat anderen over jou hebben gezegd? Misschien dat dit al als review op je website staat. Of anders is dit een reden om dit alsnog te doen. | ![]() |
8. Op welk project of opdracht ben jij het meest trots? | Vertel over de aanleiding, de keuzes en de uiteindelijk gekozen oplossing en waarom je daar trots op bent.
Ik heb verschillende opdrachten waar ik trots op ben. Van een bedrijfsnoodplan voor een nieuw te openen museum tot een organisatie die zorgt draagt voor de opvang van drugsverslaafde dak- en thuislozen. En van een langdurig project bij de Rijksoverheid tot een specialistisch behandelcentrum voor mensen met kanker in de weke delen van het lichaam. Maar kleinere opdrachten bij een soort buurthuis vond ik ook erg leuk om te doen omdat het voor hen echt een stap was om veiligheid meer aandacht te geven. |
![]() |
9. Ben je aangesloten bij een BHV-club en zo ja, welke? of zo nee, waarom niet? | Er komen steeds meer BHV-clubs, kenniskring, verenigingen, groepjes, masterminds of wat voor naam er ook aan gegeven wordt. Wat levert het je op? Wat is de visie? Zijn de (abonnements)kosten in verhouding met de tijd die je er in steekt? En op welke manier levert het je echt wat op? Vertel ook waarom zouden anderen ook lid moeten worden. | ![]() |
10. wat is jouw specialiteit op het gebied van BHV? | Iedereen die wil kan zich BHV-instructeur noemen. Dus is het belangrijk om duidelijk te maken waar jij echt heel goed in bent. Of misschien dat jij hoofd BHV bent en veel ervaring hebt opgedaan in een bepaalde branche of met specifieke onderwerpen. Vertel het je kijkers! | ![]() |
11. Wat is jouw ideale klant? (branche, grootte, deel van het land) | Deze vraag is BHV-team niet zo interessant, maar wel als je een BHV-bedrijf hebt. Door te vertellen wat jouw ideale (potentiële) klant is, kom je bij mensen met een bepaald ‘haakje’ in hun hoofd. Dus als jij heel blij wordt van het verzorgen van opleidingen in een specifieke branche, benoem dat. Dan is voor andere mensen ook heel duidelijk wat je doet en wat voor al niet.
Zelf richt ik mij vooral op (middel)grote organisaties die al enige tijd een BHV-vraagstuk hebben waarbij ik kan helpen met advies en/of consultancy. |
![]() |
12. wat is jouw (top 3) doel(en) voor 2019 en hoe gaat het daar mee? | Aan het begin van het jaar heb je plannen gemaakt. Vertel hier over en ook over de status op dit moment. Wat zorgt er voor dat je die doelen gaat halen? Of zijn er ook zaken die anders zijn gelopen en waarom? | ![]() |
13. met welke BHV-collega werk je graag samen? | Bied mensen een kijkje achter de schermen of het BHV team en laat zien wie de bedrijfshulpverleners zijn. Is weer eens wat anders dan het ouderwetse smoelenboek.
Ik richt mij heel specifiek op BHV advies en consultancy. Ik stel geen RIE’s op en ‘verkoop’ mij zelf niet als instructeur, opleider of branddeskundige. Als ik die kennis nodig heb, benader ik mijn netwerk. |
![]() |
14. welk waardevol inzicht heb jij een klant kunnen geven? | Veiligheid is zo’n breed onderwerp, dat kun je gewoonweg niet alles van weten. Wat heb jij geleerd (kennis, inzicht) dat je wil delen?
Die van mij was het moment dat ik er achter kwam dat ontruimingsplattegronden helemaal niet verplicht bleken te zijn. Tot dat moment had ik daar geen moment aan getwijfeld maar bij een opdracht waarbij de opdrachtgever ‘die lelijke stukken papier’ niet bij hem aan de muur wilde hebben, gingen ik mij verdiepen in de mogelijkheden. |
![]() |
15. met welk niet-BHV bedrijf zou jij graag vergeleken willen worden | Met welk bedrijf (organisatie of persoon) zou jij graag vergeleken willen worden? Coolblue, Albert Heijn, Mercedes, Tony Chocolony? En natuurlijk horen we waarom! #IGBHV | ![]() |
16. wat is de meest bijzondere opdracht die je hebt gedaan? | Je hebt soms van die opdrachtgevers die met kop- en schouders boven anderen uitsteken. Dat kan de inhoud van de opdracht zijn, datgene wat ze doen of de resultaten die je hebt behaald. Ik ben benieuwd! | ![]() |
17. wat heb je toegevoegd aan jouw EHBO-doos dat er niet standaard in zit? | Bij menig persoon die weinig affiniteit met EHBO of BHV heeft, is niet bekend dat je jouw EHBO-doos of BHV-koffer moet aanpassen op de risico’s. Zonde, want daardoor heb ik gezien dat een sportorganisatie dat zich richt op jonge kinderen, geen coldpacks om te koelen had liggen. Heel slordig en een gemiste kans. Wat heb jij toegevoegd waardoor jou dit niet zal overkomen? | ![]() |
18. welke uitspraak of quote beschrijft jou(w bedrijf) ? | “Al heb je het gedaan dan nog krijg je de schild”, is een uitspraak die op een gegeven moment tegen kwam waarbij ik direct wist ‘dit gaat over BHV’. Dit is waarom ik doe, wat ik doe. Mensen uitleggen waarom het goed organiseren van de BHV zo ontzettend belangrijk is. | ![]() |
19. hoe zie jij de toekomst van BHV? | Welke ontwikkelingen zie jij binnen het werkveld van bedrijfshulpverlening? Gaan we nog meer apps gebruiken en zo ja, welke? Welke risico’s zie jij voor de komende pak ‘m beet 5 tot 10 jaar en hoe ga jij daar mee om? | ![]() |
20. op welke (online) platformen ben je actief? | De tijd van de dansende banaan op Hyves ligt al lang achter ons, evenals Google+. O welke sociale platformen ben jij actief? Hoe kunnen jouw collega’s of klanten jou vinden?
Op instagram ben ik het meest actief omdat de content daar het meest gevarieerd is. Ik heb nog wel een account voor facebook maar daar doe ik eerlijkheidshalve weinig mee. Natuurlijk linkedin voor de zakelijke berichten. Zo af en toe ook Twitter maar dat gaat met vlagen. Pinterest gebruik ik ook heel regelmatig. |
![]() |
Ik hoop dat ik je met dit artikel een hoop ideeën heb gegeven die je helemaal op jouw eigen manier kunt gebruiken om de zichtbaarheid van de BHV (of jouw BHV bedrijf) te vergroten!
Heb jij aanvullingen om jezelf online zichtbaar maken nog makkelijker gaat?
Laat je reactie achter in de comments.
Geef een reactie