• whatsapp voor bhv een slecht idee

Waarom Whatsapp voor het alarmeren van de BHV een slecht idee is

Bij een ontruiming door een brand of een vermoeden hiervan, gaat in veel gevallen de slow-whoop af. Dat is voor de aanwezigen in het gebouw hét signaal waardoor ze begrijpen dat ze naar de verzamelplaats moeten. Maar in geval dat er geen ontruimingsinstallatie aanwezig is of niet wordt geactiveerd (bijvoorbeeld bij een bommelding), dan zullen de aanwezige bedrijfshulpverleners zelf de ontruiming in gang moeten zetten. Het gebruik van Whatsapp voor BHV is weliswaar een idee, maar naar mijn idee geen goéd idee.

Whatsapp, wie kent ’t niet?

Toen we rond 2009 nog enkele dubbeltjes per sms-bericht betaalde, werd Whatsapp in een korte tijd razend populair. Zeker voor de mensen met een sms-duim, was het versturen van gratis berichtjes een fijn alternatief. Inmiddels is het betalen van losse smsjes bij veel providers vervangen door een goedkope bundel of kun je in veel gevallen zelfs gratis sms’en. Vrijwel iedereen kent Whatsapp en een groot deel van de mensen heeft deze applicatie op de smartphone staan. Dat zou toch een heel goede reden zijn om Whatsapp te gebruiken voor BHV? Ja, dat zou kúnnen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan.

Whatsapp voor uitwisselen van informatie

Whatsapp is ontwikkeld om berichtjes te versturen en te ontvangen. De app is niet gemaakt met het idee om mensen te alarmeren zoals bij een ontruiming van het gebouw. Natuurlijk kan je de app er wel voor ge- c.q. misbruiken maar dat maakt het nog geen goede oplossing.

‘Een a(a)p(p) met een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding’

Beperkte groepsgrootte Whatsapp

Hoewel de groepsgrootte in Whatsapp sinds enige tijd is vergroot van 100 naar 256 telefoonnummers, lopen zeker grote organisaties al snel tegen een probleem aan. Ga je dan met verschillende groepen werken en wie gaat die beheren? Als je dan ook nog eens tijd- en plaatsonafhankelijk kunt werken op meerdere locaties in het land, dan is helemaal een gebed zonder einde. Kies je er tóch voor om de verschillende Whatsapp groepen te gebruiken dan loop je daarmee het risico dat je een groot deel van de ontvangers een bericht stuurt waar zij geen boodschap aan hebben. Een melding voor locatie A terwijl je ook collega’s op locaties B tot en met J een bericht stuurt, verliest direct zijn attentiewaarde. Juist dát wat je keihard nodig hebt!

Privacy van Whatsapp

Een niet te onderschatten nadeel van Whatsapp is de privacy van deze app. Van de week kwam in het nieuws dat Facebook (de eigenaar van Whatsapp) een miljoenenclaim aan zijn broek heeft vanwege het ongevraagd delen van data. Welke informatie gebruikt Facebook en met welk doel? Kunnen ze zo in kaart brengen hoe jouw collega’s hun telefoon gebruiken en met wie zij in welke mate contact hebben? Dan hebben het nog niet eens over de inhoud van de berichten zelf.

Verschillende platforms

Naast dat er verschillende alternatieven voor Whatsapp zijn die privacy hoger op hun prioriteitenlijstje hebben staan zoals Signal (voor iOS of Android) of Wire (voor iOS of Android), is dat meteen het volgende struikelblok. Ga je voor elke app eigen groepen aanmaken en beheren? Wordt dat een taak van de BHV, ICT, HRM of een andere afdeling? Bij veiligheid gaat het om eenvoud. Eenvoud creëert betrouwbaarheid en betrouwbaarheid geeft vertrouwen.

Veel verschillende apps voor het alarmeren van de BHV

Waarom dan geen ‘echte’ BHV-app gebruiken? Er zijn tal van leveranciers op de markt die beweren dat zij DE oplossing hebben in de vorm van een BHV-app. Ze beloven de hemel op aarde en dat hun oplossing de BHV-organisatie écht kan helpen bij het adequaat hulpverlenen, alarmeren en noem het maar. Hoe fantastisch het ook allemaal klinkt, tot nu heb ik echt nog NOOIT een klant gehoord die zo’n systeem gebruikte die enthousiast was. Het bleek toch vaak dat het verkoopverhaal van de accountmanager sterk afweek van de realiteit. Delen van het gebouw waar geen bereik bleek te zijn. Extra kosten voor de aanschaf van steunzenders. Apps die na een update van de software van de telefoon, het niet meer deden. Zo creëer je naast ongewenste hogere kosten, irritatie, wantrouwen en schijnveiligheid.

Hoe zou Whatsapp wél gebruikt kunnen worden voor de BHV?

Hoewel het bovenstaande misschien de indruk kan wekken dat ik tegen een BHV-app ben, is het tegendeel waar. Ik ben helemaal vóór, graag zelfs. Maar ik vertrouw in dit geval eerder een enthousiaste gebruiker dan een minstens zo enthousiaste accountmanager 😉 Het grote voordeel van Whatsapp is de lage drempel bij het  gebruik er van. Het wijst zich vanzelf (intuïtief) en het versturen van een foto is met een letterlijk met een paar klikken gebeurd. Voor het melden van een onveilige situatie zou een berichtje via Whatsapp (of elk andere berichtenapplicatie) aan het hoofd BHV op de locatie wél een handig hulpmiddel kunnen zijn. Dan is wel zaak om hier goede afspraken over te maken.

 

Lees ook mijn eerdere artikel over waar voor je wél Whatsapp voor BHV kunt gebruiken.

Ga naar artikel
2017-06-06T12:20:25+00:00 6 juni 2017|Categories: Communicatie|Tags: , |1 Reactie

% Reacties

  1. Diederik 14 augustus 2017 at 13:27 - Reply

    Wauw, een leuk discussieonderwerp, ik ben het deels eens maar deels ook oneens.
    Zelf zie ik whatsapp meer als een extra middel om iedereen te waarschuwen maar uit ervaring blijkt natuurlijk dat niet iedereen continu zijn/haar mobiel bekijkt. Leuk bericht, zeker iets om goed over na te denken.

Reageer