Gelukkig zien heel veel organisaties de nut, de noodzaak en de toegevoegde waarde van bedrijfshulpverlening in. Een ontruimingsplan is een prima basisdocument om als BHV-team te hebben. Hierin wordt beschreven hoe de organisatie omgaat in het geval dat het gebouw ontruimd wordt. Het is overigens goed om te weten dat een dergelijk plan verplicht is als je een brandmeldcentrale hebt. Maar ook zonder brandmeldcentrale kan dit document handvatten bieden. Wil je jouw ontruimingsplan verbeteren maar weet je niet goed hoe of waar te beginnen? Ik kan je helpen! Het schrijven van ontruimingsplannen en (uitgebreidere) bedrijfsnoodplannen is één van mijn kerntaken als BHV-adviseur.

NEN8112 als richtlijn

Veel aanbieders leveren een ontruimingsplan dat heel strikt de indeling aanhoudt zoals die is opgenomen in de NEN8112. Ze vergeten vaak dat deze norm slechts een richtlijn is en dat menig organisatie behoefte heeft aan een stuk maatwerk. Door mij het huidige plan te laten beoordelen, kan ik aangeven welke zaken ik zou verwijderen, toevoegen of op een andere manier zou benoemen zodat het document beter leesbaar, bruikbaar en toegankelijk wordt.

Ontruimingsplan voorzien van verbetersuggesties

In de loop der jaren heb ik de meest bijzondere en exotische ontruimingsplannen gezien. Vaak geschreven door een zeer betrokken medewerker die de taak van coördinator of hoofd BHV naar zich toegetrokken heeft. Het begint vaak met een hoop knip-en-plak-werk uit andere documenten die je kunt vinden via Google. Hierdoor wordt het vaak een ratjetoe van informatie en is de structuur zoek.

Door mij het ontruimingsplan bij voorkeur in MS Word toe te sturen, kan ik deze met een kritische blik doorlezen. Door gebruik te maken van de ‘wijzigingen bijhouden’-modus geef ik verbetersuggesties, stel ik vragen of noteer ik opmerkingen. Dit maakt het voor heel gemakkelijk om het plan verder te verfijnen. Het is voor mij geen probleem om het document in PDF te ontvangen. Nadeel is alleen wel dat het verwerken van de mogelijke aanpassingen tijdrovender is. De verschillende aandachtspunten, vragen en verbetersuggesties bespreken we telefonisch of op locatie. Vervolgens pas ik het document op onderdelen aan en stuur ik deze per e-mail terug. Hierna kun je zelf het document definitief maken.

Tarieven

Standaard review

vanaf €550excl. 21% BTW
  • bespreken van de vragen en verbetersuggesties in Teams afspraak van 30 minuten
  • verwerken van de verbetersuggesties en opleverklaar maken

Diepte review

vanaf €990excl. 21% BTW
  • bespreken van de vragen en verbetersuggesties tijdens locatiebezoek van 2 uur
  • verwerken van de verbetersuggesties en opleverklaar maken

De tarieven kunnen bij aanvullende wensen aangepast worden. Daarnaast ga ik uit dat ik het document van maximaal 20 pagina’s in MS Word ontvang. Per 10 pagina’s breng ik € 110 extra in rekening.

Plan direct een afspraak in om je wensen te bespreken!

Direct afspraak inplannen