Wanneer je bij een van de vele webshops met BHV artikelen de categorie EHBO selecteert, zie je veel verschillende koffers, verbandtrommels en ander eerste hulp materiaal. Maar welke heb jij bij jou in de organisatie nodig? Zijn hier eisen voor of kun je gewoon zelf een pakket voor jouw koffer, tas of anderszins samenstellen?

Ga jij voor een koffer, tas, trommel of rugzak

Afhankelijk van de wensen als gebruiker(s) en/of organisatie kun je kiezen voor verschillende vormen waar je de eerste hulp materialen opbergt. Er zijn vele variaties te vinden: koffer, schoudertas, trommel, rugzak en zelfs een heuptasje. Natuurlijk kun je ook prima verschillende vormen combineren. Bijvoorbeeld door een koffer op de muur te monteren bij de receptie en hang je op centrale plaatsen op de etage, tassen en rugzakken op. En wil je voorkomen dat mensen de koffer openen voor een pleister, dan kun je eenvoudig een losse pleisterautomaat ophangen.

Bepaal zelf de inhoud

Het Oranje Kruis biedt richtlijnen voor de inhoud van een verbandset aan maar er staat nergens dat je je daar aan moet houden. Wel biedt het Oranje Kruis een lijst van leveranciers aan die volgens hun richtlijnen EHBO tassen e.d. verkopen. Pas de inhoud aan de mogelijke verwondingen waar je mee te maken kunt krijgen. Voor een laagrisico omgeving (over het algemeen een kantoor) heb je ander materiaal nodig dan in een fabriek of winkel. Zo kun je waterafstotend zelfklevend crêpe zwachtel toevoegen aan een EHBO koffer bij een watersportverening . En werk je in de horeca, dan zijn blauwe pleisters een musthave. Waar je wel rekening mee moet houden is dat het materiaal van een zodanige kwaliteit is dat het meteen als eindbehandeling kan dienen én dat het de beoordeling van de professionele hulpverlener niet hinderen. Daarom is een product zoals duoderm niet toegestaan. Het gebruik van zalfkompressen en vette gazen mogen om dezelfde reden alleen gebruikt worden bij schaafwonden en niet bij brandwonden.

Ik weet dat VandePutte medical een pick & mix systeem heeft waarbij je  een eigen BHV bord kunt samenstellen met meerdere grote en/of kleine koffers: verbandtrommel, brandwondentrommel, oogspoeltrommel, HACCPtrommel, kneuzingentrommel en een pleisterautomaat. Zo heb je altijd snel de juiste materialen te pakken.

Onderhoud aan de BHV koffer

In geval van een calamiteit wil je er op kunnen vertrouwen dat de koffer gebruiksklaar is. Daar komt een stukje onderhoud bij kijken. Afhankelijk van het ingeschatte risico kun je één of meerdere keren per jaar een controle uitvoeren en de voorraad aanvullen. Gebruik bijvoorbeeld deze materiaallijst: BHV koffer inhoud.doc of BHV koffer inhoud.pdf

Met een (dunne) tiewrap of een papieren label kun je de koffers na controle aan bijvullen, verzegelen. Je kunt ook een datum schrijven op de sticker  (download bestand BHV koffer sticker.doc of BHV koffer sticker.pdf).

Aantal koffers

Een brandslanghaspel is een prima plaats om ook een verbandmaterialen op te hangen. Daar hangt namelijk ook een ontruimingsplattegrond. Zo heb je alles bij elkaar én op nagenoeg elke etage op dezelfde plaats. Als richtlijn kun je aanhouden dat je binnen 30 seconden bij een koffer moet kunnen komen.

Downloads

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Judith Keijzers. Judith verzorgt EHBO en BHV trainingen. Meer informatie over haar dienstverlening vind je op www.judithkeijzers.nl