Tussen 2004 en 2007 zond MTV het programma ‘Pimp my ride’ uit. Rapper Xzibit maakte eigenaren van auto’s die in erbarmelijke staat verkeerden, blij door hun auto volledig over-the-top te renoveren. Een verroeste Suzuki met een champagnedispenser, een gare Volvo kreeg een suikerspinmachine of een Opel uit 1977 zonder ramen werd voorzien met opblaasbaar bioscoopscherm en beamer. Hoe gekker hoe beter! Nu hoef je het voor jouw BHV’ers niet zo gek aan te pakken om de interne noodorganisatie te verbeteren. Met een paar ingrepen en hier en daar hoognodige reparaties kun jij er voor zorgen dat de bedrijfshulpverleners in jouw organisatie weer (beter) hun werk kunnen doen. En net als met de auto’s, moet de basis in ieder geval wél solide zijn. Geef eens een BHV onderhoudsbeurt, daar wordt iedereen beter van!

Breng eerst de carrosserie op orde

Om de vergelijking met auto’s te houden: de carrosserie (het koetswerk van een auto of bus) moet technisch in orde zijn. Of te wel, basis van de interne noodorganisatie moet een staan als een huis. Dat begint met een actuele risico-inventarisatie en evaluatie. De minimale onderhoudstermijn voor een RIE is 5 jaar maar moet ten alle tijden actueel zijn. Wanneer er grote organisatiewijzigingen hebben plaatsgevonden, een ingrijpende verbouwing of verhuizing zijn redenen om een RIE bij te bewerken naar de nieuwe situatie.

RDW keuring

Jouw auto mag de weg pas op als de RDW jouw voertuig heeft gekeurd. Daarbij wordt gelet om een aantal zaken. Jouw BHV-bolide moet ook aan bepaalde eisen voldoen. Eisen gesteld vanuit de wet- en regelgeving op bouwkundig, installatietechnische en organisatorisch vlak. Afhankelijk van de grootte van het gebied, specifieke omstandigheden en/of werkzaamheden kunnen vragen om specifieke eisen!

Stel de navigatie in

De Shell-stratengids wordt al enkele jaren niet meer gemaakt door de komst van de navigatiesystemen. En hoeveel een navigatiesysteem geen wonderen verricht, kan deze je zeer zeker wel helpen om op je eindbestemming te komen. Zo ook bij bedrijfshulpverlening en de organisatie daarvan. Ik zie dat te veel  bedrijven, als ze uberhaupt al een beleidsdocument hebben, deze vaak via een zoekmachine hebben gedownload, wat dingetjes in veranderen en dat is het. Dat is als klagen dat ‘dat rotding’ het niet doet, terwijl je verouderde kaarten van Zwitserland hebt geladen terwijl je in een nieuwbouwwijk in Nederland rijdt…

Verkeersregels aanvullen met verkeersborden

Nu komt het aan op het opstellen en kennen van procedures in het bedrijfsnoodplan, ontruimingsplan en/of continuïteitsplan. De basis (verkeersregels) zijn duidelijk maar afhankelijk van de (verkeers)situatie zul je (weg) gebruikers moeten informeren door verkeersborden (bedrijfsspecifieke omstandigheden, afspraken en procedures) toe te voegen. Niet lukraak hier en daar een bord die meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Maar doordacht, kritisch en weloverwogen.

Rijbewijs

Door de BHV organisatie op te leiden, te trainingen en regelmatig te laten oefenen kun je pas echt veilig een weg door het verkeer heen banen. En weet je wat het gekke is, veruit de meeste bedrijven beginnen als het gaat om BHV hier wel mee. ‘Ach, dan kunnen ze tenminste wel rijden’. Jij weet net zo goed als ik dat dát niet gaat werken! Je moet eerst je theorie succesvol afronden en je leert pas echt autorijden in de praktijk…!

Automonteur is de specialist!

Je brengt jouw auto wél naar de garage als hij voor de APK moet, maar wanneer de BHV niet lekker loopt, ga je zelf lopen ‘rotzooien’? Of laat je een Beun de Haas er een blik op werpen…? Zonde van de tijd! Huur een specialist in zoals ik. Het repareren van een auto is vakwerk; hetzelfde geldt voor BHV. Dat lijkt in eerste instantie iets duurder maar je zult zien, het rijdt wel een stuk soepeler!

Neem contact met mij op om een onderhoudsbeurt aan uw BHV organisatie uit te voeren.