Vrijwel elke organisatie is voorzien van een of meerdere EHBO-koffers zodat de bhv’ers of ehbo’ers eerste hulp kunnen bieden in geval van een ongeval(letje). De aanschaf van een koffer, kist of doos is slechts een eerste stap. In de praktijk kom ik regelmatig EHBO-koffers tegen die niet (meer) aansluiten op de risico’s die er zijn.

In dit artikel bespreek ik de drie meest voorkomende fouten en hoe je ze kunt voorkomen.

1. EHBO-koffers zijn onvolledig

Ik kom vaak onvolledige EHBO-koffers tegen tijdens controles. Materialen zijn (half) gebruikt, verdwenen of verouderd en dit kan problemen veroorzaken als je snel hulp moet bieden. Om dit risico te minimaliseren kun je afspraken maken over het beheer van de EHBO-koffers. Maak afspraken over het beheer van de koffers. Leg vast wie verantwoordelijk is voor de controle en hoe vaak deze moet plaatsvinden. Overweeg een verzegeling op de dozen of koffers. Spreek af dat men de bhv moet alarmeren als de wond niet met een pleister verzorgd kan worden.

2. De koffer sluit niet aan op de risico’s van de organisatie

 Als het om veiligheid gaat is het niet verstandig om uit te gaan van het “one-size-fits-all” principe. Standaard EHBO-koffers voldoen niet altijd aan de specifieke risico’s van jouw organisatie. Een bouwomgeving heeft andere risico’s dan een kantoor. Maar zelfs een kantoor met een keuken kan specifieke risico’s hebben, zoals snijwonden. Raadpleeg de RI&E of vraag je BHV-organisatie welke middelen nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een pleisterautomaat als er vaak pleisters nodig zijn. Hierdoor hoef je voor elke pleister niet de hele EHBO-koffer te openen.

3. Er is niet getraind op de inhoud

Dan zijn er nog organisaties die wel een hele mooie uitgebreide EHBO-koffers hebben, maar waar het ontbreekt aan voldoende kennis over de inhoud. Vraag je opleider om jullie eigen EHBO-koffer te gebruiken tijdens een instructie, training of oefening. Door te oefenen met scenario’s maak je EHBO’ers en BHV’ers vertrouwd met de materialen. Een goede opleider kijkt naar de risico’s op locatie en adviseert over aanvullende middelen. Zo weet je zeker dat je koffer compleet is en de inhoud correct gebruikt wordt.

Conclusie

Voorkom deze veelvoorkomende fouten door je EHBO-koffers regelmatig te controleren, aan te passen aan de risico’s van je organisatie en door goede training. Zo zorg je ervoor dat je altijd voorbereid bent op noodsituaties.

 

Wil je meer weten over EHBO-koffers, lees dan ook deze artikelen