Over het aantal AED’s dat in Nederland lopen de getallen nogal uit een: tussen de 10.000 en 60.000 stuks, zo wordt aangenomen. Veel (grote) bedrijven hebben er wel een hangen maar je ziet ze ook steeds vaker in het straatbeeld verschijnen. Die laatste zijn gericht op de burgerhulpverlening die in komst is. Het kopen is één, maar hoe onderhoud je een AED?

Een onderhoudscontract of niet?

In 2013 deed de Inspectie voor de Gezondheidszorg een roep om extra aandacht te schenken aan AED’s. Met name het onderhoud er van want daar ontbrak het nog wel eens aan. Hierdoor schoten de aanbieders van AED onderhoudscontracten als paddenstoelen uit de grond. Kijk maar wanneer je zoekt op ‘onderhoudscontract aed‘. Maar het ene onderhoudscontract is de andere niet. Waar moet je op letten?

Goedkoop is duurkoop

Al voor € 50 per AED per jaar kun je al een onderhoudscontract aanschaffen. Voor dat geld komt een bedrijf vaak alleen maar langs. Eigenlijk zijn het dus voorrijkosten. Kosten voor de vervanging van de elektroden of batterijen komen hier dan nog bij. Bij de duurdere onderhoudscontracten (tot circa € 225 exclusief btw) is vervangend materiaal vaak (gedeeltelijk) opgenomen.

Wat krijg je voor welke prijs

De ene aanbieder geeft invulling aan een onderhoudscontract door jaarlijks de batterij te controleren, de bedrading door te meten en de electroden te vervangen. Anderen testen de schok-functies zeer uitgebreid en maken daardoor extra kosten die uiteraard aan jou doorbelast worden. Laat je hierover goed informeren zodat je weet wat je koopt!

Onderhoudsperiode

Aanbieders willen het liefst dat je direct voor een langere periode een contract afsluit. Dat hoeft natuurlijk niet. Wil je eenmalig onderhoud laten uitvoeren (bijvoorbeeld na een storing of foutmelding van het apparaat), of liever jaarlijks. Of wil je van alles in één keer af zijn en kies je meteen voor een langere periode?

Kies je voor eenmalig onderhoud, dan kun je vaak geen aanspraak maken op de storingsdienst, krijg je geen (extra) korting op benodigde materialen of een vervangend apparaat wanneer je tijdelijk geen gebruik kunt maken van je eigen AED. Wanneer je besluit voor een langere periode een contract aan te gaan, let dan op de kleine lettertjes en kijk wat de mogelijkheden zijn om tussentijds op te zeggen.

 

Wat kun je zelf doen?

Persoonlijk vind ik het zonde om kosten te maken voor zaken die je als BHV team prima zelf kunt doen. Door maandelijks een BHV rondje te lopen, kun je in je logboek een aantal aandachtspunten met betrekking tot de AED op nemen. Je kunt dan op tijd nieuw materiaal bestellen en zo kosten of problemen besparen.

  • welke status geeft de batterij aan?
  • wat is de houdbaarheid van electroden?
  • is de verpakking van de electroden nog volledig in tact?
  • zijn aanvullende materialen zoals een schaar, scheermes, desinfectiemateriaal, een beademingsmasker en handschoenen aanwezig?