Een relatie van mij wees mij op een website die het onderhoud verzorgt van BHV koffers. Tegen een vast bedrag per jaar wordt de BHV koffer het eerste jaar nieuw geleverd en vervolgens twee jaar onderhouden. Ik was benieuwd hoeveel geld dit zou besparen of kosten, afgezet tegen het zelf bijvullen en volledig vervangen van de koffers. Hieronder een kleine businesscase.

Onderhoud aan de BHV koffer: appels met peren

Er zijn tal van webshops die verschillende merken verbandmiddelen verkopen. Ook hanteren ver uit de meesten een eigen inhoud van de BHV koffer, al dan niet gebaseerd op de richtlijnen van het Oranje Kruis en/of naar eigen inzicht aangevuld. Ook is de inhoud vaak per product verschillend: webwinkel 1 verkoopt 20 wondpleisters van merk A, webwinkel 2 verkoopt 15 wondpleister van kwaliteitsmerk B en de derde webwinkel verpakt ze pleisters in twee setjes van 10 stuks. Daarnaast gebruiken sommige website afwisselend prijzen inclusief en exclusief btw. Ook brengen anderen verzendkosten in rekening die bij een minimaal bestelbedrag weer gecrediteerd worden. De onderhoudsfrequentie is bij de meeste aanbieders één keer per jaar, bij een uitzondering twee keer per jaar. Ook zijn er meer risicoprofiel andere koffers beschikbaar. Allemaal factoren om op te letten wanneer je prijzen gaat vergelijken.

Nieuwe koffer

Ik heb voor mijn vergelijking gekeken naar BHV koffers, inclusief een wandklem. Afhankelijk van de (organisatie) wensen kun je trouwens ook kiezen voor een BHV trommel, tas of rugzak. De prijzen beginnen vanaf circa eur 35.- exclusief btw, en lopen op  tot circa eur 125.-. De verschillen tussen de goedkope en dure koffers zijn moeilijk te vinden. Het is mij niet opgevallen dat de dure koffers uitsluitend A-kwaliteit verbandmateriaal gebruiken. En vraag die je kunt stellen is of je A merken nodig hebt als BHV’er…

Zelf bijvullen

Je zou één of meerdere collega’s binnen het team de taak kunnen geven om te zorgen dat zij zorgen voor het onderhoud aan de BHV koffers op zich nemen. Maar dat onderhoud kost tijd, en afhankelijk van de BHV’er een beetje of heel veel tijd. Ik ben er in mijn vergelijking van uit gegaan dat het zelf bijvullen (inclusief bestellen) één uur per BHV koffer bedraagt. Dat lijkt op het eerste oog misschien veel maar ik heb rekening gehouden met:

  • de taak delegeren, toelichten, uitleggen
  • controlelijst opzoeken en uitprinten
  • naar de locatie toelopen
  • het daadwerkelijk controleren van de BHV koffer
  • opschrijven wat er mist in de koffer
  • het plaatsen van een bestelling (eventueel voor meerdere koffers)
  • het uitpakken van de totale bestelling en verdelen naar de verschillende koffers
  • het bijvullen van een koffer
  • eventueel labelen van de koffer
  • eventueel tijdverspilling/inefficiënt werken (welke spullen moeten ook al weer in welke koffer, toch te veel of te weinig producten besteld door een telfout, etc)

Zeker als je meerdere BHV koffers hebt hangen is de kans op tijdverspilling groter. Al wanneer je 10% van de nieuwwaarde van de koffer moet vervangen, is het al snel goedkoper om een nieuwe te kopen.

Nieuwe vulling

Je kunt er voor kiezen om één keer per jaar (of vaker wanneer je dit nodig vindt) in één keer alleen de vulling te vervangen: de BHV koffer in een keer leeghalen en opnieuw vullen met een complete set nieuwe materialen. Omdat de kans op inefficiënt werken dan kleiner is, schat ik in dat dit circa 30 minuten per koffer kost. De prijzen van een complete navulling beginnen vanaf 23, exclusief btw.

Laten onderhouden

De ene partij rekent naast voorrijkosten, een vast bedrag per BHV koffer en de kosten voor het materiaal. Een ander brengt een vaste totaalprijs per koffer in rekening. De onderhoudsfrequentie is doorgaans één keer per jaar. Voor pakweg € 50 per BHV koffer per jaar wordt je ontzorgd. Nadeel is wel dat je een contract aangaat voor (vaak) meerdere jaren die eventueel stilzwijgend kan doorlopen en je soms contact zal hebben met de onderhoudspartij voor bijvoorbeeld het afstemmen van de controle of bij klachten.

Conclusie

Ik ken nagenoeg geen organisatie die níet met minder mensen meer werk moeten verrichten. Het zelf uitvoeren van onderhoud aan de BHV koffers is daarom vaak te kostbaar, zowel qua tijd als in geld. Zoals ik al zei, zeker bij grotere aantallen koffers schat ik in dat de tijd die niet efficiënt gewerkt wordt, een grote (indirecte) kostenpost is.

Door te kiezen om of het onderhoud aan de BHV koffers te laten doen, of een volledig nieuwe koffer te kopen en als alternatief daarvoor alleen de vulling, bespaar je tijd en daardoor dus geld. Het onderhoud laten doen is 15 tot 20 % goedkoper dan het zelf navullen. Het kopen van een heel nieuwe BHV koffer is ten opzichte van het laten onderhouden en zelf navullen is respectievelijk circa 30% en 15% duurder. Maar het gemak is wel een stuk groter: gewoon oude koffer eruit, nieuwe koffer erin. (Let dan wel even op dat je dezelfde type koffer koopt, anders zit je alsnog met een koffer die niet in de wandklem past). De resultaten samengevat:

kosten | gemak | duurzaamheid | tijd/efficiëntie
heel nieuwe koffer ++ ++
nieuwe vulling + +
zelf bijvullen ++ ++
laten onderhouden +/- +/- +

Duurzaam?

Duurzaam is het jaarlijks vervangen van een BHV koffer dus absoluut niet. Maar zodra geld een rol speelt, zijn principes te duur (aldus Guido Weijers) Wat kun je doen je dan met die overgebleven rolletjes verband, pleisters en handschoenen? Enkele suggesties:

  • Geef het mensen mee om te oefenen tijdens de herhalingsles, of voor thuisgebruik
  • Maak een school of een andere instelling die erg op de centjes moet letten, er blij mee.
  • Of maak er een écht mummiepak van 😉

 

Mummiepak! (bron: Teed.nl/Bol.com)