Een nieuw artikel in de reeks van BHV cases die je wellicht kunt gebruiken (ter inspiratie) van een BHV training, oefening of opleiding. Deze keer de brand bij Vodafone in Rotterdam.

Situatieschets

In de vroege ochtend van 4 april 2012, komt om 05.12 uur de eerste brandweereenheid ter plaatse. Een felle uitslaande brand heeft zich in korte tijd uitgebreid via de dakconstructie van het gebouw. Het vuur laat zich maar moeilijk bedwingen. Pas om 14.50 u kan het sein ‘brand meester’ worden gegeven.

In een aangrenzend deel van het bedrijfspand blijkt een strategische telefooncentrale van Vodafone te zijn gehuisvest. Dit leidde ertoe dat de stroomvoorziening van deze telefooncentrale moest worden afgesloten en dat veel telefoonapparatuur door rook- en waterschade onbruikbaar is geworden. Hierdoor vielen circa 700 zendmasten van Vodafone uit waardoor honderdduizenden klanten van Vodafone in de regio Rotterdam – Den Haag dagen lang zonder netwerktoegang zat. Een lichtpuntje was dat er geen slachtoffers zijn gevallen.

Gevolgen

Vodafone zag deze brand als aanleiding om een supertelefooncentrale te bouwen om dergelijke storingen te voorkomen. Daarnaast verplichtte de minister (Kamp destijds) om telecomaanbieders een compensatieregeling in hun algemene voorwaarden op te nemen. Tot die tijd was dat echter nog niet geregeld en betaalden klanten wel voor diensten die, ondanks extreme omstandigheden, niet geleverd konden worden.

Geen ramp zonder een kleine lach. Grote concurrent KPN zag de brand bij Vodafone als een mooie aanleiding om hun eigen dienst extra onder de aandacht te brengen:

Bronnen