Gratis BHV voor iedereen, zou dat de oplossing zijn om het zowel thuis als op het werk veiliger te maken? ‘Gratis BHV omdat iedereen moet iemand kunnen helpen’, was de reactie van de dame die een meisje heeft gereanimeerd dat in kanaal de Vliet was terechtgekomen. Op zich een aardige gedachte maar ik mij af of dit echt gaat helpen. De reden dat ik dit betwijfel is dat dingen die gratis zijn, doorgaans voor mensen weinig waarde hebben. En dat lijkt me geen goed idee als het gaat om BHV.

Veel gratis ongelezen e-books

Je hebt vast wel eens een e-book gedownload van een website. In ruil voor je naam en e-mailadres kreeg je een link toegestuurd met een bestand. Dat deed je natuurlijk omdat je het e-book je heel erg interessant leek. En heb je het ook daadwerkelijk gelezen? ‘Als ik tijd heb, dan ga ik dit nog echt lezen’, zei je nog, niet waar? Hoeveel e-books heb jij nog ongelezen in een map op je pc staan?

Gratis maakt het vrijblijvend

Door iets gratis aan te bieden, maak je het vrijblijvend. De slogan van Tele2 past hier wel goed bij: niet omdat het moet, maar omdat het kan. Maar we ‘moeten’ van onszelf en/of van onze omgeving al zo veel waardoor veel initiatieven op de ‘later misschien-lijst’ komen. ‘Als ik terugkom van vakantie dan ga ik…’. ‘In het nieuwe jaar dan stop ik echt met …’.En daardoor doen we het niet. Het probleem om daadwerkelijk actie te ondernemen is te klein. Daarnaast zijn we ook argwanend als iets gratis is. ‘Dan zal er wel iets mis mee zijn’, is dan vaak de gedachte.

Als je instructeur bent, herken je vast ook de situatie. Voor een opdrachtgever heb je meerdere opleidingsdata gepland staan omdat de groep bedrijfshulpverleners te groot is om op een dag(deel) op te leiden. Als de cursisten zelf kunnen aangeven wanneer ze komen, heb je vaak de situatie dat er cursisten zonder bericht niet komen opdagen. ‘Ik kom wel de volgende keer’.

Kopen creëert waarde

Door iets te kopen, geef je aan dat je bereid bent een deel van jouw geld hier aan uit te geven. Dat klinkt als een waarheid als een koe. Maar met het gratis beschikbaar stellen van een boek of online platform voor BHV heb je daarmee nog geen waarde gecreëerd. Dat doet namelijk (voor een belangrijk deel) de instructeur. Een ander voorbeeld. Stel je gaat de wand in je huis opnieuw schilderen. Welke kleding trek je aan? Die versleten spijkerbroek of die nieuwe skinny jeans? Geen lastige keuze toch?

BHV gaat om vaardigheden

Met het lezen van een gratis (e-)book over BHV ben je in mijn optiek geen bedrijfshulpverlener waar ik vertrouwen in zou hebben. Juist bij bedrijfshulpverlening gaat het om praktische vaardigheden. Je moet het voelen, je moet het ervaren, het letterlijk in je vingers hebben (en tussen de oren). Voor het aanleveren van die vaardigheden heb je een instructeur nodig. Aangezien de meeste instructeurs geen gewenst geldoverschot hebben, zullen zij toch genoodzaakt zijn om kosten in rekening te brengen.

Gratis BHV, de toekomst?

Nee, het spijt me. Ik zie het niet snel gebeuren dat gratis BHV ‘de toekomst’ gaat worden. Ik geloof wél in ‘goede BHV’. Door de aanschaf van een goede BHV opleiding met dito BHV instructeur tegen een goede prijs!