• allergische reactie

BHV bij een allergische reactie

Zodra de kerstboom de deur uit is, kan de lente wat mij betreft niet snel genoeg beginnen. Helaas betekent het eerste lentezonnetje voor veel anderen het startschot om hooikoortstabletten te slaan, tranende ogen en continue een zakdoek bij de hand houden. Want voor hen is dan ook het allergieënseizoen begonnen. Een snotterende neus als reactie op de pollen is vooral heel vervelend. Vervelender is het wanneer mensen een ernstige allergische reactie vertonen. Dat geldt niet alleen voor hooikoorts maar ook voor mensen die niet tegen insectenbeten, vis- en schaaldieren of noten kunnen. Iemand met een allergie kan zelfs in een anafylactische shock raken wanneer er niet op tijd ingegrepen wordt. Maar hoe kom jij erachter of iemand ernstig allergisch is en hoe kun je hier mee omgaan?

Handelen bij een allergische reactie

In het geval dat iemand weet dat hij of zij een heftige allergische reactie heeft, dan is het onderwerp vast eens ter sprake gekomen. Maar wees je er van bewust dat het ieders goed recht is om dergelijke informatie voor zichzelf te houden. Tegelijkertijd heb je er als BHV’er belang bij om te weten hoe je in voorkomende gevallen van nood moet handelen. Nodig eventueel voor de aankomende BHV-bijeenkomst collega’s uit die over hun allergie willen vertellen. Zij kunnen je vertellen hoe jij de symptomen kunt herkennen en wat je kunt doen. Doe een oproep op intranet en vraag ook collega’s die last hebben van suikerziekte of epilepsie om te reageren. Je kunt overwegen om tijdens de introductie van nieuwe medewerkers dit onderwerp te benoemen in het belang van de bedrijfshulpverlening.

Beperkt hulpverlenen

Als BHV’er is jouw rol bij een allergische reactie van een collega beperkt maar niet onbelangrijk. Mensen die bekend zijn dat ze heftig reageren op bepaalde stoffen, kunnen een speciale noodpen bij zich dragen. Dit is een injectiespuit gevuld met medicijnen die helpen wanneer iemand een ernstige allergische reactie heeft. Jij als BHV’er mag deze pen niet toedienen tenzij je medisch opgeleid bent. Wat je in ieder geval kunt doen, is zorgen dat jouw collega zo spoedig mogelijke professionele medische hulp krijgt door 1-1-2 te bellen. In de tussentijd kun je het je collega zo comfortabel mogelijk maken en hem of haar proberen gerust te stellen.

Dan heb jij als BHV’er gedaan wat je kon én mocht!

2018-04-05T14:02:47+00:00 9 april 2018|Categories: Opleiden en oefenen|Tags: |2 Comments

2 reacties

  1. John van Leeuwen 9 april 2018 at 09:38 - Reply

    Als je niet opgeleid bent voor gebruik van een epipen mag je die dan toch op verzoek en gecoached door 112 plaatsen?

  2. Judith 13 april 2018 at 19:31 - Reply

    Het staat niet in het protocol van de meldkamercentralist. Wordt dus niet geadviseerd.
    Wij, EHBO-instructeurs, denken wel eens dat je een leven kunt redden door de epipen toe te dienen als iemand die door een arts voorgeschreven heeft gekregen en het slachtoffer kan geen niet meer toedienen.

Reageer