• herhalingscursus BHV

Effectiever naar een herhalingscursus BHV

Hoeveel medecursisten tijdens een herhalingscursus BHV heb jij gezien die met een wazige blik in hun ogen de instructeur aankeken toen hij wat theoretische zaken ging herhalen? Had je de indruk dat ze water zagen branden, dat dit de eerste keer was dat zij dit hoorden of dat ze hun kennis heel, héél ver weggestopt hadden? Zonde van de tijd want dan lijkt eerder op een spoedcursus basiscursus dan een herhalingscursus BHV. Niet prettig voor de instructeur, medecursisten die dachten dat ze dieper op de stof in zouden gaan én voor de leidinggevende van de desbetreffende cursist(en). Is de enige oorzaak hiervan dat er in de tussentijd weinig is gebeurd qua calamiteiten?

Minder ongevallen zorgt voor minder prioriteit?

Misschien is het zeker waar dat mensen de waarde van een goede georganiseerd en BHV team pas zien als ze met een calamiteit worden geconfronteerd. Maar waarom achteraf gaten dichtlopen in plaats ze voorafgaand aan de situatie proberen te voorkomen? Zeker in deze tijd waar ieders tijd en geld steeds meer waard lijkt te zijn, kan het geen kwaad om kritisch te zijn op de uitgaven. Waarom zou je anders de moeite nemen om een hele dag in een klaslokaal zitten terwijl je zo veel (andere) nuttige dingen had kunnen doen? Dan kun je net zo goed een boek over BHV lezen. Kies liever voor een effectieve herhalingsdag waarbij je écht aan de gang kunt gaan met je kennis en vaardigheden.

Voorafgaand aan herhalingscursus BHV: toetsen van voorkennis?

Zou je niet een ieder die zich inschrijft voor een herhaling, voorafgaande aan de cursusdag het kennisniveau moeten testen? Dat vind ik persoonlijk wel één van de voordelen van veel e-learning opleidingsprogramma’s. Cursisten moeten eerst een bepaald aantal vragen goed beantwoord hebben alvorens ze zich op de praktijkdag mogen melden. Natuurlijk bepaalt de kwaliteit van het programma wel voor een deel de kwaliteit van de mensen die zich ’s ochtends melden. Een beetje door het programma heen klikken en met je boek er bij, de vragen goed beantwoorden, daarmee test je niet het kennisniveau van de mensen. Hooguit of ze de moeite hebben genomen om het boek er bij te pakken.

Kennis het hele jaar actueel houden

Een aantal opleiders bieden ook apps aan hun cursisten. Hierin kunnen ze op verschillende momenten door het jaar heen, vragen op een quiz-achtige manier beantwoorden. Of ze kunnen de kennisbank dat onderdeel uit maakt van de app gebruiken. Eerlijk gezegd denk ik dat er maar weinig mensen dusdanig gemotiveerd zijn dat zij dit op regelmatige basis doen.

Hoofd BHV maakt het verschil

Ik denk dat het hoofd BHV een belangrijke rol heeft om hierin het verschil te maken. Dit zou iemand moeten zijn die plezier heeft om de materie zich eigen te maken en hierover anderen bij te betrekken. Ik ben een voorstander om BHV minder ‘groot’ te maken. Niet door het minder belangrijk te maken maar door het meer te verweven door de reguliere werkzaamheden door. Daardoor wordt een onderdeel van het werk, en niet zo zeer iets dat je er even bij doet. Het moet een integraal onderdeel vormen.

Vaker kleinere oefeningen

Ik pleit voor liever om gedurende het jaar zes kleine oefeningen en bijeenkomsten te organiseren, dan 1 of 2 keer een bijeenkomst van 2 uur lang. Zo ga je ook goed voorbereid naar een herhalingscursus BHV die én effectiever is én veel leuker. Je kunt echt aan de slag met dat wat je al weet en nog nog moet leren. Je kunt het gaan toepassen in plaats van het herhalen van boekjeswijsheid. Zo maak je het praktisch en toegankelijk!

 

2018-01-02T14:59:17+00:0027 december 2017|Categories: Opleiden en oefenen|Tags: |5 Comments

5 reacties

  1. Sander 2 januari 2018 at 19:14 - Reply

    Regelmatig de stof herhalen is de clue! Neem de forgetting curve van Ebbinghaus, die laat zien dat je na 2 maanden nog maar 20% van de kennis hebt als je er verder niks mee doet…

  2. Ben Hoogendoorn 2 januari 2018 at 21:35 - Reply

    Mee eens,werkt hetzelfde als bij: Herhaling is de kracht van reclame,oftewel er meer mee *bezig* te zijn doet
    meer bijblijven en *up to date* houden van de kennis!

  3. Willy Willemse 2 januari 2018 at 21:41 - Reply

    Veel van de gebruikers van onze e-learning hanteren deze als voorbereiding voor zowel de reguliere als de herhalings-BHV. Onze lage prijs laat dit ook toe. En de digiboeken zijn 1 jaar te gebruiken!

  4. Niels Ketting 3 januari 2018 at 20:48 - Reply

    Ben zeker met het laatste eens! Om je parate kennis op peil te houden moet je minstens om de maand een kleine inzet oefenen.

Leave A Comment