Lift-BHV’er; Mensen bevrijden uit een lift; een taak voor de BHV?

Meer dan 47.000 mensen komen jaarlijks onbedoeld vast te zitten in een lift. Zo snel als er verbinding is gemaakt met het onderhoudsbedrijf (door de alarmknop 10 seconden ingedrukt te houden), zo lang kan het duren voordat de monteur ter plaatse is. Een uur is eerder regel dan uitzondering. En dan duurt wachten in een kleine ruimte lang. Heel lang. Wat kun je dan doen? De brandweer bellen of de collega’s facilitaire zaken? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Brandweer blust

De brandweer is er in eerste voor het blussen van branden, niet zo zeer voor het redden van poesjes uit bomen of bevrijden van mensen uit een lift. Zeker als er geen sprake is van spoedeisende situatie, is de kans zeer aannemelijk dat ze niet komen. Komen ze alsnog, dan zijn ze logischerwijs in veel gevallen beperkt deskundig. Anders waren ze wel liftmonteur geworden.

Behulpzame collega’s

Dan zijn er nog de behulpzame collega’s van de technische dienst of facilitaire zaken. Zij zijn vaak snel ter plaatse en hebben doorgaans toegang tot de liftsleutel. Als je al nadrukkelijk wordt afgeraden om een waterkoker te repareren als je daar niet de kennis voor hebt, waarom zou je dan wel voor een lift gelden? En die sticker op de liftmachinekamer zit er niet voor niets. In hoeverre weten jouw facilitaire en technische collega’s hoe zij op een veilige manier de mensen kunnen bevrijden uit de stilgevallen lift?

Zelfredzaamheid vergroten…

Welke mogelijkheden heb je dan als je én niet wilt wachten op de liftmonteur én de brandweer mogelijk niet komt én je niet het risico wilt lopen dat behulpzaamheid een gevaar wordt? Het mogelijke antwoord is wellicht net zo simpel als doeltreffend en iets waar je misschien nog niet eerder bij hebt stilgestaan. Waarom zou je jouw BHV’ers niet opleiden tot lift-BHV’er zodat zij een lift kunnen tornen?

… door mensen op te leiden tot lift-BHV’ers

Zeker in bedrijven waar veel liften zijn of waar regelmatig storingen zijn, zou een lift-BHV’er misschien wel een goede oplossing zijn. In een halve dag kun je dit al leren. Naast een gedeelte theorie, natuurlijk ook de praktijk op de eigen locatie, met eigen liften. Zo komt bijvoorbeeld ook aan het licht waar de liftsleutels liggen en wordt verloren zoektijd voorkomen. Na het succesvol afronden van training, kan iemand aantonen dat hij of zij als lift-BHV’er een lift-opsluiting tot een goed einde kan brengen. Daarnaast weet hij of zij eventueel ook, wanneer de aard van de storing dat vereist, dat wachten op een monteur noodzakelijk is.

Meer informatie?

Kijk dan op www.liftacademy.nl, de site van het opleidingscentrum van Liftinstituut. Sinds 1933 keurt Liftinstituut, als geaccrediteerde instelling, jaarlijks duizenden liftinstallaties voor eigenaars en beheerders op veiligheid.

 


N.B. Dit blogartikel is tot stand gekomen in samenwerking met Liftinstituut. Ik heb niet betaald gekregen in welke vorm dan ook. Ik vond het een interessant onderwerp voor mijn lezers dat ik graag wilde delen.
2017-03-21T12:33:53+00:00 8 maart 2017|Categories: Opleiden en oefenen, Organisatie|Tags: |0 Reacties

Reageer