[ sinds begin 2018 zijn de Hartveiligwonen en Hartslag.nu samengegaan, zie voor meer informatie http://hartveiligwonen.nl/persbericht/ ] Onderstaande informatie is daardoor niet meer actueel.


De kans op overleven na een hartstilstand wordt vergroot als binnen 6 minuten wordt begonnen met reanimeren en beademen. Helaas zijn de aanrijdtijden van de professionele hulpdiensten doorgaans langer dan 6 minuten. Om die tijd te overbruggen heeft de afkorting BHV een extra uitleg gekregen: burgerhulpverlening. Dit zijn vrijwilligers die zich hebben ingeschreven om opgeroepen te worden voor het geval in de omgeving een reanimatie plaatsvindt.

Waarom zou je je opgeven voor burgerhulpverlening?

Over de reden waarom je je zou opgeven als burgerhulpverlening, plaatste de website ‘De mensen van de ambulance’ een kritisch blogartikel “Burgerhulpverleners, zit er een steekje bij ze los?“. Maar ook zij realiseren zich dat zij lang niet altijd de eerste zullen zijn die plaatse komen. De hulp van de aangemelde vrijwilligers van de burgerhulpverlening zijn daarom soms pure noodzaak. Om dit te ondersteunen zijn er twee apps beschikbaar die de burgerhulpverlening kunnen oproepen. Om te weten welke app je nodig hebt, moet je eerst weten hoe de ambulancezorg is geregeld binnen Nederland.

Ambulance in regio’s

Zoals we het doorgaans hebben over ‘de politie’ en ‘de brandweer’, zo dacht ik dat ieder geel voertuig dat wij kennen als ‘de ambulance’ van dezelfde organisatie was. Niets is minder waar. In twee regels beschreven hoe de ambulancezorg binnen ons land is geregeld is nagenoeg onmogelijk. Daar is een hele studie voor nodig om dat helder te krijgen. In het kort komt het er op neer dat we twee partijen hebben die dat op zich nemen. Beiden hebben het beheer van een aantal meldkamers in het land. Afhankelijk bij welke organisatie de meldkamer (en de ambulancezorg) is aangesloten, kun je een van de twee apps gebruiken. Zo kan het dus zo zijn dat je thuis de ene app kunt gebruiken, en op het werk de andere.

Je wordt niet altijd opgeroepen

De centralist op de meldkamer kan afhankelijk van het incident besluiten om wel of geen burgerhulpverleners op te roepen. Er kunnen verschillende redenen dat er geen burgerhulpverlening wordt ingeroepen. Bijvoorbeeld omdat de situatie te ernstig c.q. de traumatisch kan zijn. Denk hierbij aan een kind dat betrokken is of bij een (poging) tot zelfdoding. Dat kan in de praktijk dus inhouden dat een kind dat gereanimeerd moet worden, moet wachten tot dat de ambulance voor de deur staat. Dat voelt misschien wat krom maar ik vind dat hier zeker wat voor te zeggen is. Als burgerhulpverlener heb je doorgaans niet de kennis, kunde, ervaring en collega’s die de professionele hulpverleners wél hebben.

Apps voor burgerhulpverlening

Er zijn op dit moment twee apps voor het oproepen van de burgerhulpverlening. Hieronder de twee op een rij:

HartslagNU hartveiligwonen
 hartslagnu  hartveiligwonen
Onderdeel van stichting Hartslag voor Nederland Connexxion/Witte Kruis
Klantenservice 088-0330245 0900-3212580
website http://www.hartslagnu.nl/ http://heartsafeliving.com/
aantal gebruikers (volgens website) 42.000 98.000
oproepen
per sms ja  ja
pushbericht (via app) ja  ja
oproep op basis van
locatie (GPS) app  app
opgegeven adres sms  sms
eisen aan burgerhulpverleners
  • je bent gezond en kunt zonder (fysieke) klachten een forse inspanning verrichten.
  • je bent in het bezit van een diploma/certificaat met minimaal de vaardigheid Reanimatie waarvan de geldigheidsduur nog niet is verlopen, en eventueel AED bediening dat is verstrekt door een opleidingsinstituut dat aangetoond opleidt volgens de geldende richtlijnen van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR).
  • minimale leeftijd is 18 jaar
  • je bent in bezit van erkende reanimatie/AED-training.
  • (geen minimale leeftijd kunnen vinden)
bijzonderheden
  • max. 30 burgerhulpverleners per oproep
  • over verzekering: afhankelijk van de gemeente is er een vrijwilligersverzekering afgesloten voor de vrijwilligers binnen hun gemeente.
  • over privacy: je persoonlijke gegevens kunnen worden gebruikt om opgegeven certificaten / diploma’s te toetsen bij jouw opleider en, anoniem, voor wetenschappelijk onderzoek met het doel het systeem te optimaliseren. De door jou opgegeven locatiegegevens van woon- en werkadres en de oproepen kunnen ter inzage worden gegeven aan (gemeente)functionarissen ter beoordeling van de dekking en de effectiviteit van het systeem. (bron: algemene voorwaarden)
  • je kunt aangeven of je op zon- en feestdagen wel of niet beschikbaar bent voor oproepen.
  • mensen die wel burgerhulpverlener willen worden maar nog niet beschikken over een erkende reanimatie-/AED training kunnen meer informatie hierover opvragen.
  • over verzekering: deelnemende gemeenten hebben voor vrijwilligers van HartveiligWonen een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten.
  • over privacy: (geen informatie over de manier waarop met je gegevens wordt omgegaan in de algemene voorwaarden kunnen terugvinden)

Aanvullingen?

Ondanks de grote zorg die ik heb besteed aan bovenstaand overzicht is het mogelijk dat deze niet geheel compleet is. Voor eventuele aanvullingen of wijzigingen verneem ik graag per e-mail.

 


N.B. aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Deze heb ik alleen overgenomen uit de algemene informatie die beschikbaar is gesteld op de websites van beide organisaties


Meer informatie

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]