• bedrijfshulpverlening is een werkwoord

Bedrijfshulpverlening is een werkwoord

Bedrijfshulpverlening wordt door menigeen gezien als iets dat moet en dat bestaat uit beginnende brandjes blussen, pleisters plakken en een gebouw ontruimen. Dat klopt ten delen. Het doel van BHV is niet DAT je wordt opgeroepen, maar dat je weet HOE TE HANDELEN. Dit vraagt enige voorbereiding. Veiligheid DOE je. Een mooie uitspraak die ik hoorde tijdens het BHV webinar  was

‘bedrijfshulpverlening is een werkwoord!’

Maar hoe kun jij de volgende stap zetten in het verbeteren van de interne noodorganisatie? In dit blogartikel vind je enkele suggesties waar je concreet voor én met BHV mee aan de slag kunt.

Taken verdelen

In ieder team, ook dat van de BHV, heeft een ieder naast de basisvaardigheden die je worden aangeleerd tijdens de opleiding, persoonlijke kwaliteiten. Ook die heb je hard nodig. Heb je iemand in je team die het leuk vindt om maandelijks na te gaan of handblusmiddelen, vluchtwegen en AED beschikbaar zijn? Prima, dan kan die persoon die taak op zich nemen. Heb je aan collega die analytisch ingesteld is? Wellicht kan hij dan eens een bepaalde Nen-norm bestuderen en de rest van het team hierover bijpraten.

Of spreek met de receptie af dat zij iedere dag, week of maand op een vast moment de portofoons testen. Ook zijn zij vaak de eerste die opmerken dat zich voldoende of te weinig BHV’ers zich binnenmelden. Krijg je van hen hier een reactie over, neem dit als ploegleider serieus en ga hier mee aan de slag.

Veel organisaties hebben afgesproken dat hun BHV’ers jaarlijks een herhalingstraining laten volgen. Laat je niet tegen het eind van het jaar verrassen door er achter te komen dat een groot deel van jouw team zich nog niet heeft ingeschreven voor één van de opleidingsdagen. Maak een jaarplanning waarin je de opleidings- én de BHV-bijeenkomsten hebt opgenomen. Niet alleen de data, ook welke BHV’er welke (deel)onderwerp of kleine oefening op zich neemt. Je kunt heel veel van elkaar leren! Daarnaast is dit een manier waardoor je meer naar behoefte kunt oefenen zonder dat dit veel extra kosten met zich meebrengt.

Betere bedrijfshulpverlening door bruggen slaan

Een van de populaire managementuitspraken op dit moment dat dat men bruggen moet slaan. Hoe je dat voor de BHV doet? Plan eens een koffiemomentje in met je collega van HRM, technische/facilitaire dienst, receptie/beveiliging en de directie. Bespreek voor de duur dat je koffie of thee heet is, welke zaken er spelen of er dingen zijn waardoor de BHV nu (nog) niet zo lekker loopt. Door het kort en compact te houden, dwing je jezelf en de ander om zo concreet mogelijk te blijven.

  • Wil jij aan nieuwe collega’s een veiligheidsinstructie geven maar weet je niet wanneer zij beginnen? Misschien kan je met HRM of de afdelingsmanager afspreken dat zij jou informeren wanneer ze een nieuwe medewerker hebben aangenomen.
  • Erger je aan het feit dat de technische dienst steeds weer karren voor de blusmiddelen zet waardoor deze regelmatig niet goed toegankelijk zijn? Jouw collega eet je heus niet op dus vertel hem of haar dit. Grote kans dat de persoon in kwestie zich hier niet eens van bewust was.
  • Informeer je leidinggevende over welke zaken jij komende maand(en) op gaat pakken en waarom, en geef hier een terugkoppeling over. Dit kan een kwartiertje koffiedrinken zijn, maar ook een korte stavaza-mail (stavaza: stand van zaken)

Welke suggesties heb jij om concreet met bedrijfshulpverlening aan de slag te gaan?

2017-09-25T12:19:04+00:00 25 september 2017|Categories: Organisatie|Tags: |0 Reacties

Reageer