Keken we in het eerste artikel over de BHV jaarplanning terug op het afgelopen jaar, in volgende artikel stond jij als hoofd BHV centraal. In dit derde en laatste artikel van deze reeks kun je je agenda erbij halen. Lekker concreet aan de slag!

Veiligheid doe je samen

Als hoofd BHV sta je er niet alleen voor. Je hebt een team van mensen die jou kan helpen om de taak van hoofd BHV uit te voeren. Dat maakt het niet alleen voor je zelf prettiger werken, ook voor hen. Want hoe vaak ik niet hoor dat BHV’ers eigenlijk alleen maar de jaarlijkse herhaling volgen en dat het hierbij blijft… Te vaak! Heel erg zonde want waarom zou je alles zelf moeten doen, als je het met elkaar kunt doen? Verdeel daarom de verschillende taken. Daarmee maak je jezelf minder onmisbaar en daardoor minder kwetsbaar.

Wat ga je (niet) meer doen?

Bij het maken van keuzes gaat het ook om een aantal zaken niet meer te doen. Of niet meer zelf te doen maar door het uitbesteden. Dat kan bijvoorbeeld het maandelijks onderhoud aan de brandmeldcentrale zijn. Dit zou je ook kunnen overlaten aan de leverancier. Hetzelfde geldt voor een stuk organisatie en planning van de opleidingen voor de BHV’ers. De controlerondes van de BHV-koffers kun door een paar BHV’ers kunnen laten doen of afspraken met met facilitaire zaken. Had je elke week een BHV-overleg gestaan die vaker werd afgezegd dan dat deze doorging? Pas de frequentie aan die reëler is. Scheelt een hoop ergernis voor een ieder.

Hoe ga je de tijd verdelen in je BHV jaarplanning?

Hoe druk je het ook hebt, je hebt net als ieder ander mens 24 uur per dag en 168 uur per week beschikbaar. Ook hier gaat het om een reële planning te maken. Ga eens voor jezelf na hoeveel uur je per week of maand aan de volgende zaken wil besteden:

  • BHV communicatie: blogartikelen schrijven voor op intranet of de interne nieuwsbrief, uitnodigen versturen naar op te leiden collega’s, organiseren van de Dag van de BHV, etc.
  • BHV opleidingen: informeren, uitnodigingen, inschrijven, organiseren, plannen, etc.
  • Oefeningen en trainingen: organiseren, plannen, informeren
  • Kennis en vaardigheden actueel houden: documentatie downloaden/kopen, lezen, oefenen
  • anders namelijk… zoals overleggen met jouw leidinggevende of BHV-teamleden

Bepaal je prioriteiten top 3

Denk na over (maximaal) welke drie zaken je daadwerkelijk gerealiseerd wilt hebben voor het einde van het jaar. Enkele suggesties:

  • Loopt het niet soepel met de opleider? Plan op korte termijn een afspraak in en maak concrete (verbeter)afspraken.
  • Werven van nieuwe BHV’ers
  • Alle BHV’ers vóór november opgeleid of de herhalingslessen gevolgd
  • Schrijven van een actueel bedrijfsnoodplan

Bedenk per prioriteit ook hoeveel uur je hier aan wilt besteden en plan dit ook direct in. Betrek hier ook collega’s bij die jou hierbij kunnen helpen.

Oefenen en trainen

Ik had je al gezegd, in dit laatste deel van deze reeks gaan we echt even daad bij het woord voegen. Tijd voor actie dus! Plan juist al aan het begin van het jaar de verschillende oefenmomenten in. Dan kun je rekening houden met de planning van het primaire proces en kun je eventueel nog op tijd schuiven met data. Regel dit uiterlijk voor eind februari want je zult zien dat het anders tegen de zomer loopt. Voor je het weet is het eerste halfjaar al weer voorbij voordat je er erg in hebt.

Veiligheidsinstructie geven

Voor een goed verloop van zowel een oefening als een daadwerkelijke BHV-inzet, is het noodzakelijk dat jouw niet-BHV-collega’s ook weten wat zij moeten doen. Een veiligheidsinstructie hoort hier dus bij. Weg met de goede voornemens, ook hier gewoon aan de slag en plannen.

  • hoe vaak ga je een veiligheidsinstructie organiseren? Elke week, maand of 1x per kwartaal. Laat je dit afhangen van het aantal nieuwe collega’s dat in een bepaalde periode is gestart?
  • wie gaat deze veiligheidsinstructie organiseren?
  • wie verzorgt de communicatie hierover?
  • op welke datum en tijd organiseer je in welke ruimte deze instructie?

Ook in je BHV jaarplanning: beheer van materialen en middelen

Over het onderhoud van de brandblusmiddelen en BHV-koffers maak ik mij het minst zorgen. Daar zorgen behulpzame leveranciers vaak met plezier wel voor. Maar andere zaken zoals het actueel houden van het bedrijfsnoodplan, vergeet je die ook niet? Plan hier minimaal twee momenten voor in je agenda. En vergeet ook de volgende zaken niet:

  • de ontruimingsplattegronden
  • de registratie van de BHV-bijeenkomsten
  • het logboek van verschillende controlerondes

Download het laatste deel van de BHV jaarplanning

Wat vond je er van?

Ik hoop dat ik je in deze reeks op weg heb geholpen om de BHV binnen jouw organisatie komend jaar echt naar een hoger niveau te tillen. Ik ben benieuwd naar je reactie en ervaringen! Laat een reactie hieronder achter!

Heb je andere delen gemist?