Geen organisatie die tegenwoordig geen (semi-) online platform heeft in de vorm van een wiki of intranet. Vaak is er ook een gedeelte toebedeeld aan de BHV. Maar meer dan een lijstje met de namen van de opgeleide BHV’ers nodigt mensen niet uit om de pagina of de BHV sectie regelmatig te bezoeken. Ik heb een aantal suggesties voor je verzameld, aangevuld met tips!

Start met de basis

Collega’s die op de BHV intranetpagina komen, doen dat voornamelijk omdat ze informatie zoeken. Wie zijn de BHV’ers op de eigen verdieping? Wie moet ik bellen als er nood aan de man is? Zorg er daarom voor dat deze informatie makkelijk te vinden is. Maak een aantal snelkoppelingen (links) aan met:

  • namen en contactgegevens van de BHV’ers per etage/afdeling/bouwdeel
    Het liefst aangevuld met een foto zodat mensen er meteen een gezicht bij hebben. En voeg toe wie mensen voor vragen over de interne noodorganisatie kunnen contacten.
  • instructie bij een incident of calamiteit
    Dit kan de instructiekaart zijn die op verschillende plaatsen in het gebouw hangt, eventeel aangevuld met relevante informatie.
  • de introductie-presentatie voor nieuwe medewerkers
    Jouw nieuwe collega’s krijgen op hun eerste werkdag vaak veel nieuwe informatie waardoor de veiligheidsinstructie wel eens aan de aandacht ontglipt. Door de sheets of een document online beschikbaar te stellen, kun je hen op een rustiger moment naar verwijzen.
  • veel gestelde vragen over BHV
    leg in het kort uit wat BHV is, wat er van collega’s wordt verwacht, en waar welke BHV materialen gevonden kunnen worden. Natuurlijk is een verzameling van vragen die aan jou gesteld zijn nog beter.
  • archief van verslagen van BHV bijeenkomsten
    waarom zou je notulen van een bijeenkomst over bedrijfshulpverlening geheim houden? Kies er bijvoorbeeld voor om de laatste 3 notulen online beschikbaar te stellen.
  • nieuws en actualiteit
    Niet alleen over ontwikkelingen op het gebied van jouw BHV organisatie, maar ook nieuwsberichten, filmpjes of cartoons die over veiligheid gaan.
  • formulieren
    Upload verschillende bestanden zoals een logboek of registratieformulier toe zodat deze ten alle tijde gedownload kunnen worden. Zo verlaag je de drempel om de registratie van de BHV in orde te maken.

Beheren en actualiseren: lastig maar belangrijk

Het beheren van een intranet- of wikipagina is vaak net zo simpel als het aanmaken en wijzigen van een document in Word. Spreek onderling wel af wie de taak heeft om de intranet- of wikipagina regelmatig te verversen met nieuwe informatie. Plan bijvoorbeeld elke maand een half uurtje in om verouderde informatie bij te werken.

Meer over BHV op intranet of wikipagina?

Ben ik nog iets vergeten waarvan jij vindt dat dit er zeker bij moet staan? Laat het mij weten door een reactie achter te laten onder dit artikel!