Monteurs in het algemeen en liftmonteurs in het bijzonder worden in een BHV situatie nog wel eens over het hoofd gezien. Ze komen niet altijd aangekondigd, werken zelfstandig zonder hulp en/of in het bijzijn van een medewerker van de organisatie en de duur van hun aanwezigheid is ook niet altijd (vooraf) bekend. Door een procedure voor monteurs op te stellen kun je (proberen te) voorkomen dat je bij een calamiteit deze mensen vergeet.

1. Aanmelden van bezoek van monteur

Een storing aan een lift wordt vaak gemeld bij de verhuurder, zij stuurt een bedrijf aan die een monteur de opdracht geeft om ter plaatse te gaan. Spreek met de verhuurder af dat zij je actief informeert wanneer zij monteur, maar ook andere partijen, aanstuurt om naar storingen te verhelpen of onderhoud te doen. Daarmee voorkom je ook dat je ongewenst bezoek te makkelijk toegang geeft tot je pand.

2. Informeer afdeling over komst van monteur

Hoewel de receptie vaak onder de afdeling facilitaire zaken valt, gebeurt het regelmatig dat het onderdeel ‘communicatie’ nog wel eens te weinig aandacht krijgt. Een medewerker heeft gesproken met de verhuurder en hij stond op het punt om een mailtje te schrijven of notitie achter te laten maar werd in allerijl weggeroepen en is het toen vergeten. Vraag je verhuurder om dergelijke aankondigingen bij voorkeur per mail aan te melden met een cc aan de receptie.

3. Inschrijven in bezoekersregistratie

Als je met BHV taakkaarten werkt, kun je een taakkaart maken voor (een van de dames en heren van) de receptie om bezoekers die niet begeleid worden, te bellen in geval van een calamiteit. Registreer daarom je bezoek in de bezoekersregistratie:

  • Naam
  • Bedrijfsnaam
  • Mobiel telefoonnummer waarop hij te bereiken is
  • Welke lift is hij aan het repareren/in welke gedeelte van het pand hij zich bevindt
  • Verwachte eindtijd

4. Hou regelmatig contact

Het is niet te hopen maar ook een (lift) monteur kan iets vervelends overkomen: bewusteloos raken of erger. Maar omdat hij vaak buiten het zicht werkt en niemand hem zal ‘missen’. Spreek daarom af dat de receptie in ieder geval elk uur telefonisch contact zal opnemen met de monteur. Registreer deze contactmomenten ook in de bezoekersregistratie.

5. Geen reactie is actie!

De receptie krijgt de monteur niet te pakken, ook niet naar herhaaldelijk bellen? Vraag een (facilitaire) collega om polshoogte te nemen. Wellicht is het slechts een batterij die op is, of slecht bereik (zeker in een liftschacht!).

6. Afmelden

Zitten de werkzaamheden er op, werkt alles weer naar behoren? Laat de liftmonteur zich bij de receptie afmelden.