• BHV standaardiseren

BHV standaardiseren, kan dat?

BHV is maatwerk. Toch zijn er (met name grote) organisaties waaronder de Rijksoverheid die hun BHV standaardiseren. Mijn eerste gedachte hierbij was, ‘dat kan toch helemaal niet?‘. Maar het is geen kwestie van een wet van Meden en Perzen. In tegendeel zelfs, het streven is om zo veel mogelijk zaken te vereenvoudigen waardoor je kunt standaardiseren. Een groot voordeel hiervan is het vergroten van de herkenbaarheid van de interne noodorganisatie. Door er voor te zorgen dat je op elke locatie dezelfde soort en kleur veiligheidshesjes, AED’s, communicatiemiddelen, verbandmaterialen en dergelijke te hebben, maak je het jouw bedrijfshulpverleners veel makkelijker op hulp te verlenen. Dat klinkt wel logisch, toch?

BHV standaardiseren: niet opnieuw het wiel uitvinden

Bij het BHV standaardiseren denk je wellicht dat op alles exact hetzelfde MOET zijn. Dat is echter niet geval. Waar het om gaat is je dat een goede basis legt. Zie het als een set van afspraken , randvoorwaarden of richtlijnen die gelden voor de hele organisatie. Om eenvoudig te beginnen, waarom zou je er niet voor kiezen om te bepalen welke kleur hesje voor de BHV’ers zijn, evenals de opdruk en vormgeving ervan? Idem voor de keuze of je voor een portofoon, piepersysteem of BHV-app kiest. Belangrijk is wel dat de locaties veel overeenkomsten moeten hebben want anders ben je appels met peren aan het vergelijken. Of je nu 2, 20 of 200 gebouwen hebt met min of meer dezelfde soort processen, dat maakt de keuze voor een bepaalde BHV zaken alleen maar makkelijker. Al was het maar omdat een aantal keuzes al gemaakt zijn.

Goedkoper, efficiënter, gemakkelijker

Bijkomend voordeel is dat je mogelijk op grotere schaal kan inkopen dat én efficiënter én goedkoper kan zijn.  Ook kun je hierdoor jouw BHV’ers veel beter ondersteunen omdat ze, ongeacht van de locatie, weten hoe bepaalde apparatuur werkt omdat het overal gelijk is. Niet op locatie A een evacuatiestoel en in gebouw B een evacuatiematras. Het doel is hetzelfde maar de het gebruik is echt anders. Hetzelfde geldt voor een AED, de inhoud van de BHV-koffers of de tekst van de ontruimingsinstallatie of inhoud van de opleidingen. Als directie of management wil je toch niet dat voor elke locatie het BHV-wiel keer op keer opnieuw uitgevonden wordt, toch?

Procedures

Naast de ‘spullenboel’ kun je ook nagaan of je zoveel mogelijk procedures kunt standaardiseren. Bepalend is vooral of de omstandigheden op de locaties voor een groot gedeelte overeenkomen, maar mogelijk is het zeker. Al is het maar dat je op elke locatie hetzelfde interne alarmnummer hebt. Neem ontruimen als ander voorbeeld. Die procedure kan prima gestandaardiseerd worden. Niet alleen of je de collega’s instrueert of zij wel of niet hun persoonlijke spullen mee naar buiten mogen nemen. Maar dat je daarbij geen onderscheid maakt of de aanleiding van de ontruiming een brand of een andere externe dreiging is.

Veiligheid = betrouwbaarheid = eenvoud

Veiligheid vraagt om een stuk zekerheid en betrouwbaarheid. Om dat te bereiken kun je het beste zaken zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk maken. Vermijd zo veel mogelijk uitzonderingen, daarmee verklein je de kans op fouten. ‘Ja maar de vorige keer moesten we wel via deze trap naar buiten‘. Dat zijn gesprekken waar je tijdens een daadwerkelijke inzet of oefening helemaal geen tijd of zin in hebt. Keep.it.simple.

Hoe denk jij over het BHV standaardiseren?

Heb je dit al op bepaalde onderdelen van de BHV gedaan of ga je na het lezen van dit artikel er over nadenken? Laat je reactie hieronder achter!

2017-07-03T09:40:40+00:00 3 juli 2017|Categories: Organisatie|Tags: , |0 Reacties

Reageer