• actualiseren bedrijfshulpverleningsplan

Houd procedures in het bedrijfshulpverleningsplan actueel

Het (laten) schrijven van een bedrijfsnoodplan is één. Maar zorgen dat het plan actueel is én blijft nummer twee. Dan heb ik het niet zo zeer over de namenlijst van de BHV’ers of een spelfoutje. Wel over aanpassen na nieuw verkregen inzichten na oefeningen of daadwerkelijke inzetten. Vergeet ook niet de beschreven procedures regelmatig te controleren op volledigheid. Die kunnen na een verbouwing of reorganisatie flink gewijzigd zijn.

Alleenwerkenden

Heb jij in het bedrijfshulpverleningsplan een procedure opgenomen voor mensen die alleenwerken? Je kunt hierbij denken aan monteurs in het algemeen en liftmonteurs in het bijzonder. Zij vormen een kwetsbare groep tijdens een calamiteit. Ze werken vaak alleen, al dan niet in een minder toegankelijke ruimten. Ook zij dienen door de BHV’ers naar buiten begeleid te worden. Hoe heb je dit nu geregeld? Misschien ontvangen zij voor aanvang van de werkzaamheden een korte veiligheidsinstructie. En geef je ze een calamiteitenboekje met instructies en telefoonnummers mee. Ook kun je afspreken dat bijvoorbeeld de receptie hen 1x per uur belt. Mocht er niet gereageerd worden, dan kan de BHV worden ingezet want mogelijk is hulp nodig.

Ontvangst hulpdiensten

Veel organisaties gaan er vanuit dat binnen enkele minuten na de melding de hulpdiensten op de stoep staan. Reken je qua aanrijdtijden niet rijk. Houd rekening met reële opkomsttijden. Kunnen ze het terrein of het gebouw makkelijk vanaf de openbare weg vinden? Zorg er voor dat de slagboom open staat en de hoofdentree vrij van andere voertuigen en mensen. Houd één van de BHV’ers met bos sleutels en mogelijk een extra toegangspas paraat als de automatische schuifdeuren of een draaitourniquet te smal zijn voor een brandcard.

Actualiseer het bedrijfshulpverleningsplan regelmatig

Misschien dat je pas na een oefening er achter kwam dat een deur alleen te openen was door personen met speciale autorisaties op de badge. Of werkte de toegangspas die bedoeld was voor de hulpdiensten niet omdat deze te lang inactief was. Voeg dergelijke zaken toe aan het bedrijfshulpverleningsplan en zorg er voor dat je dit zeker twee keer per jaar aandachtig doorneemt en aanpast.

2018-10-14T20:53:44+01:0015 oktober 2018|Categories: Organisatie|Tags: , , , |2 Comments

2 reacties

  1. Avatar
    @ImmoTwits 13 juni 2012 at 00:20 - Reply

    Niet lang geleden heb ik samen met een collega alle documenten m.b.t. beveiliging, veiligheid en bedrijfscontinuïteit doorgenomen en gecontroleerd. Voor zeven panden een behoorlijke tijdrovende klus, met name omdat je altijd risico’s hebt die tegen elkaar moeten worden afgewogen. Zo mogen deuren niet worden vergrendeld maar in sommige gevallen moet dit gezien de situatie wel om een ander risico te kunnen beperken. Wij hebben derhalve de keuze gemaakt om meer nadruk te leggen op de bewustwording cq voorlichting over de gevaren en risico’s dan op de procedures. Het is dan aan de veiligheidsbewuste medewerker om de situatie te beoordelen en te handelen. Natuurlijk zijn er enkele standaard procedures. Persoonlijk ben ik alleen bang dat zodra je mensen aanwijst om een taak uit te voeren zij zich alleen op die taak zullen focussen en zodra er een schakel uitvalt zij niet meer weten wat ze nog meer moeten doen.

    Bij ons moet een monteur, die zich zelfstandig door het pand mag bewegen, tekenen voor het in ontvangst nemen van het instructieblad “werkzaamheden derden”. Op dit formulier staat naast een beknopte versie van het huishoudelijk reglement ook het interne alarmnummer vermeld. Daarnaast is het bij ons de regel dat een W&E monteur niet alleen mag worden gelaten in ruimtes waar verder geen toezicht is.

    Hoe dan ook, ik al lang blij eens te lezen dat een collega vakgenoot het BHV plan scherp en actueel probeert te houden. Het valt mij namelijk op dat veel bedrijven het BHV plan als een noodzakelijk kwaad zien en er zo minmogelijk tijd aan proberen te spenderen.

  2. Marieka
    Marieka 14 juni 2012 at 21:33 - Reply

    Hallo Immo,

    Bedrijfshulpverlening is ook een heel breed onderwerp. In mijn beleving zijn er maar weinig echte experts; iedereen mag zich immers bedrijfshulpverleningexpert noemen. En je hebt met zo ontzettend veel zaken rekening te houden!

    Dat deurenprobleem herken ik wel. Ik heb dat destijds opgelost door een speciaal deurklinkalarmslot aan te schaffen. Het is een groene kast die je onder de deurklink monteert. In geval van nood, druk je het kastje naar beneden of opzij zodat je de deurklink kan gebruiken.

Leave A Comment