In een van de BHV-groepen op LinkedIN werd de vraag gesteld over het brandveilig stallen van scootmobielen. De vragensteller werkte in een wooncentrum voor ouderen en liep tegen dit probleem aan. Na wat zoeken kwam ik een document tegen dat opgesteld is door de veiligheidsregio Haaglanden over dit onderwerp. Het document geeft een uiteenzetting van de gevaren van het stallen van scootmobielen in woongebouwen. Aan de hand van wettelijke voorschriften zijn de (on)mogelijkheden van het stallen van scootmobielen toegelicht. In dit artikel een samenvatting van het documenten over het brandveilig stallen van scootmobielen.
Meer en meer scootmobielen
Het aantal scootmobielen is de afgelopen jaren erg toegenomen. Dit zal naar verwachting alleen maar stijgen. Veiligheid.nl noemt cijfers waarbij er in 2006 circa 150.000 scootmobielen rondreden, in 2009 waren dit er al tussen de 250.000 en 300.00 met in 2030 maar liefst 600.000.
Groot en log
Dat mensen met een scootmobiel weer makkelijker buitenhuis kunnen komen, mag duidelijk zijn. Maar veel van hen wonen in een wooncentrum die niet op deze toch vaak grote en logge apparaten berekend is. Een beetje scootmobiel is vaak net zo groot als een bureau van 150 bij 65 cm. En een doorsnee lift biedt ruimte aan 4 rollators, tegen 1 scootmobiel. Daarnaast zijn lang niet alle gangen in gebouwen (qua breedte) berekend zodat twee scootmobielen elkaar kunnen passeren.
Scootmobielenlabyrint
Logischerwijs worden de scootmobielen in de gang voor de woning of kamer geplaatst. Gevolg is wel dat er een soort scootmobielenlabyrint ontstaat. Naast dat het voor andere bewoners (al dan niet met scootmobiel) het haast een onmogelijke opgave wordt om door te gang te komen, is het ook een extra beperking voor het verzorgend personeel. En niet in de laatste plaats voor de brandweer wanneer zij in geval van een calamiteit zich een weg door deze haast onneembare gang moeten banen.
Brandveiligste oplossing
De basis van een scootmobiel bestaat uit een stalen frame. Alle andere onderdelen, zoals de zitting, kappen en banden zijn van (schuim)rubber, kunststof en andere dergelijke materialen gemaakt. Wanneer een scoutmobiel vlam vat, bijvoorbeeld door kortsluiting tijdens het laden van de accu, ontstaat er heel veel dichte rok. De meest voor de handliggende, brandveiligste oplossing is het stallen van de scootmobielen in een aparte ruimte. Afhankelijk van een aantal factoren dient deze ruimte brandwerend te worden afwerkt. (zie hiervoor het Bouwbesluit, artikel 2.83 lid 5) Of dat nu voor de gebruikers de handigste oplossing is, is nog maar de vraag.
Scootertent als alternatief
Wel wordt een (gesponsord?) alternatief genoemd, de Scover. Dit is een opvouwbare stalling dat bestaat uit een vloer- en stootplaat met daar over heen een frame met brandwerend doek waarbij de scootmobiel in een soort garage-tent komt te staan. De kosten van een scootmobiel tent bedragen zo’n € 2000 exclusief btw en dus een pittige investering voor het brandveilig stallen van dit vervoermiddel.
Download
- Brandveiligheid en scootmobielen in de zorg; een juridische blik, door Sacha Schut (2018-05)
- Download het rapport brandveilig stallen van scootmobielen
Zo’n tent is een leuke oplossing, maar er zijn veel mensen die geheel afhankelijk zijn van hun scootmobiel en enkel alleen van de scootmobiel naar hun stoel kunnen stappen. Hoe moeten deze mensen zich dan verder verplaatsen? Je wilt er natuurlijk altijd voor zorgen dat de gebruikers hier niet de dupe van zijn. Als zij belemmerd worden kan dat uitlopen tot een sociaal isolement.
Beste Marieke,
Ken je de nieuwe folder van Brandweer NL al? Daarin staan de richtlijnen voor plaatsing van scootmobielen op heldere wijze toegelicht.
Wij adviseren woningcorporaties, VVE’s en andere locaties waar scootmobielen geplaatst moeten worden regelmatig over de diverse aspecten die daarbij een rol spelen. Het gaat namelijk om (brand-)veiligheid en toegankelijkheid voor iedereen.
Mocht je er meer over willen weten, laat het dan gerust weten.
Met vriendelijke groet,
Denise Janmaat
De link naar de folder van Brandweer NL is https://www.brandweer.nl/media/8481/scootmobielen-boekje.pdf
Ik ben één van de ontwikkelaars van de Scover. Als er vragen zijn kan dat via de site (en nee, de melding was niet gesponsord hoor)
Inderdaad het verstandigst om de scootmobiel in een andere ruimte te zetten. Wat ook ik ook vaker zie is een aparte ruimte die afgesloten kan worden waarin scootmobielen geparkeerd kunnen worden. Dat gebeurd ook bij mijn tante.
Wij kregen een brief met en probleem , 2 jaar geleden deze appartement gekocht navraag gedaan via vve ja hoor scootmobielen mochten op de gang voor onze appartement en staat ook in huishoudelijk regelement , Juni 2020 opnieuw een huishoudelijke regelement waar ook in staat medische noodzakelijk mag scootmobiel voor eigen appartement staan . wij hebben brede gangen. nu 24 -8-2020 kregen wij een brief omdat vve brandweer enz info hadden gevraagd ,vragen ze of wij in eigen woning kunnen zetten de scootmobielen ( wij hebben allebei 1 scootmobiel ( gaat niet een kleine woning ) zo niet brief schrijven met het verzoek om voorlopig voor appartement zetten tot een bruikbaar alternatief is , dan in parkeergrage maar is geen stroom n te ver lopen of in algemene ruimte ,met oplaad punten maar moet bewoners vve wel mee eens zijn en dan brandveilge box of scover eroverheen plaatsen.
Wij zijn hierdoor helemaal van slag wij zijn medische beperkt en blij met scootmobiel kunnen weg de stad in naar de markt langs de winkels sociale contacten en plezier in het leven houden , zitten niet opgesloten omdat wij medische beperkt zijn ! Wij zijn helemaal van de kaart en maken ons erg zorgen . VVE moet toch oplossing zoeken ? Per 1-1-2021 moeten scootmobiel van de gangen af. Wij weten het niet meer . Wie kan ons hier in raad geven of helpen ?
beste mevrouw en meneer Collewijn, wat een vervelende situatie voor u beiden! Ik kan mij voorstellen dat u zich zorgen maakt en behoefte heeft aan een praktische oplossing. Ik denk dat het beste is dat u kunt doen om contact op te nemen met de huisarts voor advies en/of de WMO consulent in uw gemeente. Ik hoop dat zij u verder kunnen helpen.
Ik ben niet meer mobiel doordat mijn scootmobiel niet meer in de nis naast mijn voordeur mocht staan. Bij huurcontactondertekening was dit wel toegestaan en ook volgens de toen geldende huishoudelijke regels. Deze zijn eenzijdig gewijzigd. De scootmobiel belemmerd geen enkele vluchtroute. Buren hoeven niet langs mijn woning omdat beide zijde een uitgang is. De breedte tussen mij en mijn enige overbuur is meer dan 6 meter.
Op mijn bezwaren is nooit inhoudelijke gereageerd. De gemeente heeft na meerdere bezwaren samen met de woningcorporatie een gemeenschappelijke stallingruimte gemaakt. Maar die is voor iedereen toegankelijk, ook voor buitenstaanders. Ik ben geheel rolstoelafhankelijk en moet mijn rolstoel veilig naast de scootmobiel kunnen plaatsen. Er wordt te makkelijk gedacht over de rolstoel, alsof je deze zo vervang als deze gestolen wordt of beschadigd raakt. Mijn huideige rolstoel heb ik meer dan 5 maanden op moeten wachten. Het is geen zak aardappelen die je even aanschaft en als je de hele dag in de rolstoel zit moet deze ook op maat zijn. Waar ik mijn dure luchtzitkussen zou moeten laten is ook de vraag. Volgens de voorzieningsrechter kan het met een hangslot worden vastgemaakt aan de muur. De ruimte waar de scootmobielen moeten staan zijn ook te smal en daardoor kan ik niet mijn rolstoel daartussen zetten en deze dan aan een muur vastzetten met een hangslot. Door de krappe ruimte per scootmobiel kan kan een andere scootmobielgebruiker mijn rolstoel daardoor ook beschadigen. Dus kans op vervreemding en kans op beschadiging en een te krappe ruimte. De Gemeente heeft te lang gewacht doordat men mijn bezwaren in eerste instantie niet had onderkent en dacht dat een algemene stallingruimte voor iedere scootmobiel gebruiker de oplossing zou zijn. Ik heb vanaf dag een gemeld dat ik mijn rolstoel wel moet kunnen achterlaten. De gemeente is bereid om een r of een aparte afsluitbare ruimte in die stalling te bekostigen. Of mijn eigen berging aan laten passen waarbij waarschijnlijk ook een stuk muur moet worden verwijderd. (De bergingen zijn ook niet brandveilig, de tussenmuren lopen zelfs niet door tot het plafon en liggen met buizen en leidingen), of een scover in de nis, of een ander hulpvervoermiddel, zoals een aankoppelbike. Dus via de WMO is de noodzaak duidelijk, maar is te laat mijn situatie onderzocht. Maar de Gemeente gaat natuurlijk geen investering doen aan bv de berging als de aankoppelbike een betere voorziening is. En dat traject loopt erg langzaam en is ook nog niet zeker. Ondanks dat ik alles heb gedaan om dat te versnellen. De zaak moest wegens een medische complicatie in februari anderhalve maand stilgelegd worden, daar wilde de gemeente is op wachten hoe dat uit zou pakken bij een hersteloperatie. Ondanks uitdrukkelijk herhaald verzoek vanuit de Gemeente aan de woningcorporatie om nog even geduld te hebben, is de woningcorporatie hier niet mee akkoord gegaan, zij hebben ondanks dat verzoek mij gedaagd in een spoedprocedure en de uitspraak is dat ik per direct mijn scootmobiel moest verwijderen. Dus sinds vorige week niet meer mobiel. Ik had geen advocaat, te kort dag en nu een advocaat vinden op basis toevoeging is ook nog niet gelukt. Zogenaamd moest dit volgens de woningcorporatie volgens de wet, de brandweer en de gemeente. Dit terwijl de handreiking en toegankelijkheid richtlijnen zijn en geen wetten. En er altijd op individu en specifieke situatie gekeken moet worden. Ik weet niet meer in welk land ik leef.
beste mevrouw van Emmerik, wat een hoop gedoe zeg, om uw spullen goed te kunnen bewaren cq te stallen. De bureaucratie is iets om je aan te ergeren, zeker in uw situatie. Ik hoop dat uw advocaat u verder kan helpen.