• pijnstillers aanbieden

Beetje hoofdpijn: mag je als werkgever pijnstillers geven?

Iedereen heeft wel eens last van een pijntje dat niet erg genoeg is om ziek thuis te blijven maar wel vervelend is. Velen van ons nemen dan een APC’tje, paracetamol of ibuprofen of iets dergelijks om wat gemak en pijnverlichting te geven. Zo kun je toch gewoon werken maar net even wat comfortabeler.  Jij blij, werk- of opdrachtgever blij, nietwaar? Maar heb je wel eens de vraag gesteld of je als werkgever dergelijke pijnstillers ook aan medewerkers beschikbaar mag stellen? En ben je je er van bewust dat je ‘verstrekker’ mogelijk aansprakelijk gesteld kunt worden als je collega onwel wordt of complicaties krijgt?

Verstrekken van paracetamol mag wel!

Een collega die jouw een dergelijk tablet of capsule geeft, valt buiten het beleid om. Maar als BHV’er en eerste hulpverlener kun je zoals beschreven op pagina 6 van de richtlijnen van de Eerste Hulp van 2016 één paracetamol volgens de bijsluiter en op aanwijzing van thuisarts.nl geven. Voor het verstrekken van andere medicatie (in het kader van mantelzorg) heb je nodig:

  • een toestemmingsformulier en
  • een door een bevoegd persoon ondertekende bekwaamheidsverklaring

Hier zal je doorgaans niet mee te maken krijgen. Tenzij je zoals een collega hebt die dergelijke medicatie nodig heeft. (lees mijn eerdere blog over ‘het rectaal toedienen van medicatie, mag dat als BHV’er?’) In veel gevallen zal het naar mijn idee wel meevallen, maar toch kan ik mij voorstellen dat organisaties liever het zekere voor het onzekere kiezen. Door af te spreken dat in de BHV-koffer of -tas geen paracetamol zit, is het heel duidelijk dat de persoon in kwestie hier zelf voor dient te zorgen.

Pijnstillers verstrekken = registeren

Bij een van mijn vroegere werkgevers had ik een doos met verschillende zelfzorg medicatie aangelegd. Denk hierbij aan een doosje ibuprofen, paracetamol, keelpastilles en weet ik wat meer. De vaste BHV-instructeur wees mij er op dat dergelijke producten en het gebruik ervan geregistreerd moesten worden. De registratie kan volstaan met een een eenvoudige lijst met daarop:

  • de datum
  • de naam van jouw collega
  • de productnaam
  • aantal tabletten

Toch leek het mij toch beter om de mini-apotheek te ontmantelen. Want hoe goed bedoeld mijn idee ook was, de mogelijke gevolgen voor de werkgever leken mij meer hoofdpijn te geven dan al die pijnstillers konden wegnemen.

2018-10-08T12:54:54+00:00 8 oktober 2018|Categories: Preventie|Tags: , , |0 Reacties

Reageer