In de 60e editie van het blad ‘vakblad Veiligheid NIBHV‘, uitgegeven door het NIBHV, stond een leuk artikel over BHV in een pretpark en wel bij Walibi Holland. Voor het complete verhaal verwijs ik je naar het blad zelf maar een korte impressie hiervan, volgt hieronder.

Onbezorgd dagje uit

Op een mooie zomerdag met je partner en/of kinderen in een pretpark denk je er misschien niet meteen over na maar ook hier is (natuurlijk) een bhv/bedrijfshulpverleningsorganisatie. Maar het is wel een locatie waar heel andere risico’s zijn dan een gemiddeld kantoorpand. Dat vraagt om extra veiligheidsmaatregelen die voor jou als bezoeker lang niet altijd zichtbaar is.

Veilig imago

Een pretpark heeft op drukke dag vele duizenden bezoekers te gast die te maken kunnen krijgen met grote of kleine ongevallen of incidenten. Een schaafwond is het kleinste probleem maar hoe ga je om in de situatie dat je te maken hebt met een ongeval met een attractie? Integrale veiligheid is voor een pretpark zoals Walibi Holland een bestaansrecht. Daarom worden attracties pas in bedrijf gesteld nadat deze uitvoerend zijn getest en getoetst aan de geldende regelgeving. Naast een certificering is een er gedetailleerd onderhoudsplan waar alle attracties uitvoerig aan worden onderworpen.

Hoe ontruim je een achtbaan?

Het ontruimen van een gemiddeld kantoor kan al knap lastig zijn, laat staan een achtbaan op 40 meter hoogte. Dan heb je meer kennis, vaardigheden maar ook materiaal nodig zoals veiligheidsgordels. Daarom is er bij Walibi Holland voor gekozen om met name medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de groenvoorziening, comfortdienst en technische voorzieningen op te leiden tot BHV’er, zo’n 40 in totaal. Zij kennen het park en de attracties door en door, ook op technisch vlak. De grote groep seizoensmedewerkers krijgen een instructie over hun rol om veiligheid te waarborgen.

Achter de schermen

Om in geval van een calamiteit snel ter plaatse te kunnen zijn, zijn er een aantal voor het publiek niet-toegankelijke verkeersaders. Via deze routes kunnen de hulpdiensten met hulp van de parkmedewerker die een heel belangrijke gidsfunctie heeft, zich snel door het park verplaatsen. Daarnaast is de meldkamer op het park het kloppend hart van de hulpverleningsorganisatie. Op elk moment van de dag zijn daar één of meerdere centralisaten beschikbaar om de beveiliging, BHV en facilitaire dienst aan te sturen. De naastgelegen ruimte voor het crisisteam is de tussenschakel tussen Walibi Holland en de externe hulpverlening. Daarnaast zijn er goede contacten met de veiligheidsregio en wordt er regelmatig op verschillende niveaus geoefend.

BHV in een pretpark: IN HET NIEUWS!