Eerder vertelde ik al over het nut van regelmatig communiceren over BHV, bijvoorbeeld met hulp van de contentkalender die ik heb gemaakt. Daar is dit artikel het vervolg van. Want effectieve communicatie over BHV maakt mijns inziens ook onderdeel uit aan de invulling van artikel 8 van de Arbowet. Dit artikel gaat over de verplichting die de werkgever heeft om medewerkers in te lichten over de risico’s op de werkvloer en de genomen maatregelen. 

Effectieve communicatie over BHV is een stuk minder ingewikkeld dan je misschien denkt. Je hoeft geen lappen tekst over geldendewet- en regelgeving te schrijven. Dat lezen je collega’s waarschijnlijk toch niet. Waar je ze wel mee bereikt? Door laagdrempelige posts te maken over herkenbare situaties op de werkvloer. Zo haal je de BHV eenvoudig dicht bij de dagelijkse gang van zaken. Hieronder geef ik je 5 concrete tips waar je direct mee aan de slag kunt. 

Begin gewoon 

Dat lijkt simpel en dat is het in feite ook. Verzamel een aantal onderwerpen en schrijf over elke onderwerp een alinea van 100-150 woorden. Je zult zien dat wanneer je eenmaal start dat het je steeds makkelijker afgaat.  Ter inspiratie kun je het eigen BHV-, ontruimings- of bedrijfsnoodplan gebruiken. 

Beperk je tot de kern van de boodschap 

Door helder en simpel te schrijven en het aantal woorden beperkt te houden, dwing je jezelf om snel tot de kern van de boodschap te komen. Hierdoor voorkom je dat je teveel uitweidt over zaken én dat je er zelf teveel tijd in steekt. Want ik ken echt geen hoofd BHV die tijd over heeft en zich structureel verveeld 😉

Volhouden 

Zorg dat je consistent bent in je communicatie. Maak een planning. Liever elke maand 1 post, dan een dag met 3 posts en dan langere tijd niks en dan weer eens een post.  

Content ideeën  

Mij ontbreekt het nooit aan ideeën om over te schrijven. Voor mij geldt: ‘alles is content’. Hieronder geef ik je enkele suggesties. 

  • een aankondiging van een BHV-opleiding, -training of -oefening: vertel over de doelen, wat gaan de mensen leren, bij wie kunnen mensen terecht met vragen? 
  • een terugblik op diezelfde BHV-opleiding, -training of -oefening: wat heb je gedaan, welke inzichten heb je gekregen en deel eventueel ook foto’s of filmpjes 
  • deel een foto van een situatie in of om het gebouw en vertel waarom dit heel goed is of waarom dit echt heel onwenselijk is: losse blusser, geblokkeerde nooduitgang, etc. Eigenlijk een soort mini-versie van de Blik op BHV die ik doe bij opdrachtgevers. 
  • geef een tip die mensen ook thuis kunnen gebruiken 
  • geef een opdracht (call to action) waardoor je mensen uitnodigt om in actie komen: kijk eens om je heen, zie je de dichtstbijzijnde nooduitgang? Weet je waar je uitkomt? 
  • laat het management een leuke foto of filmpje maken die het belang van BHV en veiligheid benadrukt 
  • organiseer regelmatig periodieke instructies, opleidingen, trainingen en oefeningen zodat je medewerkers informeert en traint over de afspraken, procedures en vaardigheden. Dat kan een korte oefening zijn van 15 minuten, maar ook een grote en complexere oefensituatie. Doe dit niet in een kamertje achteraf, maar doe dit in het zicht van collega’s en bezoekers. Natuurlijk kan dit niet in alle gevallen, maar verstop je niet. Deel van te voren mede dat je iets organiseert en achteraf deel je een bericht, al dan niet voorzien van duidelijke foto’s of filmpjes  
  • maak gebruik van interne communicatiekanalen zoals intranet, e-mail of interne nieuwsbrieven. Dit zorgt voor een brede verspreiding van informatie. Hoewel narrowcasting ook een vorm van interne communicatie is, benoem ik deze apart omdat je hier, naar mijn idee, meer extra werkzaamheden voor moet doen. Hier kunnen je collega’s van de afdeling communicatie je vaak goed bij helpen. 

Maak het jezelf makkelijk 

Natuurlijk hoop ik dat je met bovenstaande tips al een heel eind komt, maar ik weet ook dat menig hoofd of coördinator BHV het lastig vindt om vast te houden aan een planning. Daarom heb ik de BHV-contentkalender gemaakt. Een uitstekend hulpmiddel om je communicatie rondom BHV op orde te krijgen. Je bestelt hem voor een kleine bijdrage via BHV boetiek – voor leuke BHV producten voor jou als hoofd BHV! (mariekabaars.nl) 

 

> Ken je ook de BHV kwartetset?

 

Meer weten over effectieve communicatie over BHV?


 

BHV-contentkalender voor BHV effectieve communicatie over BHV informeer je collega's actief over BHV Tips voor goede communicatie over BHV Vertel over BHV