Met hits als ‘Blank Space’, ‘Shake it off’ en ‘Bad Blood’ is Taylor Swift voor maar weinig mensen een onbekende. Vorig jaar deed ze met haar ‘1989 world tour’ in 221 dagen maar liefst 85 landen aan. Taylor is zich er van bewust dat als ze iedere avond hetzelfde riedeltje zou doen, dat voor haar en haar crew maar ook voor die-hard fans niet leuk zou zijn. Ze WEET dat vrijwel iedereen die haar concert bezoekt met een smartphone haar optreden direct kan streamen op internet. Daarom wil ze haar fans verrassen door er voor te zorgen dat geen enkel concert hetzelfde is. Ze nodigde allerlei gasten uit om haar te vergezellen op het podium: van Justin Timberlake tot Ricky Martin en van Steven Tylor tot rapper Wiz Khalifa. Zo blijft elk concert van Taylor iedere keer anders! Met dit in gedachte, hoe zou Taylor Swift een BHV-opleiding organiseren?

Blijf boeiend!

Dat zouden we met BHV ook meer mogen doen: de cursisten tijdens een BHV opleiding verrassen en boeien. Niet het geijkte verhaaltje blijven herhalen want dat is precies wat veel cursisten verwachten. ‘s Ochtends de dag beginnen met koffie en thee, kennismakingsrondje, stukje theorie, koffiepauze, volgend stukje theorie, lunchpauze met kroket, praktijkdeel 1, koffiepauze, praktijkdeel 2 en evaluatie. En dat allemaal het liefst vóór 15.30 uur zodat iedereen bijtijds thuis is.

Maar zou je er niet voor willen zorgen dat mensen niet de minuten van de klok afkijken? Dat ze het liefst langer doorgaan en met plezier de file inrijden? Dat ze een gave dag hebben gehad en dat ook nog eens leerzaam vonden? Waar ze de volgende dag hun collega’s bij het koffieapparatuur meteen over willen vertellen? Ik geef je enkele suggesties, hopelijk ter inspiratie.

BHV-opleiding als groente en fruit

Ik ben me er van bewust dat de BHV markt een heel concurrerende markt is waar de prijzen bij veel aanbieders onder druk staan. Ik ben zelf geen BHV opleider en dan klinkt het misschien te makkelijk om te zeggen dat ik vind dat je zelf een keuze hebt om wel of aan de prijzenslag mee te doen. Maar ik wil toch graag een poging doen door een vergelijking te maken.Elke donderdag staat in Delft velen marktkramen waarvan misschien wel 4 of 5 gevuld met groenten en fruit. Ondanks dat ze grotendeels hetzelfde product verkopen, lijken ze toch allemaal rond te komen. Omdat ze op prijs niet meer kunnen concurreren (want de prijzen liggen nagenoeg gelijk) moeten ze zich op een andere manier onderscheiden. De ene doet dat door het groente en fruit in bakjes ter waarde van € 1 te verdelen. De andere staat bekend om zijn leuke ‘roepteksten’. Weer een ander maakt tijd voor een praatje. En waarom de klant voor de ene of de ander kiest? Op basis van gevoel en gunnen.

Durf anders te zijn!

Tussen al die BHV opleiders zul je met jouw BHV-opleiding moeten opvallen, op een manier die bij jou past. Dat kan zijn omdat je iedere keer weer nieuwe oefeningen bedenkt. Of omdat je niet één hele dag per jaar een herhaling organiseert maar juist meerdere korte moment over het jaar verdeeld. Of omdat je een heel gaaf oefencentrum hebt met toneeltechniek waardoor scenario’s nog echter worden. Misschien ben jij wel helemaal gek van video en virtual reality en heb je een leuke toepassing hiervoor gevonden tijdens jouw opleiding. Kijk, dan heb je volgens mij een manier om enerzijds een boeiende BHV-opleiding te verzorgen die leuk is om te geven, gaaf is om te krijgen én waar je een goed belegde boterham mee kunt verdienen.

Ook op het werk

BHV heeft niet bepaald een sexy imago. Integendeel. Als je die gave BHV-opleiding hebt gevonden, is het natuurlijk een dooddoener als je tijdens de tussentijdse bijeenkomsten op het werk weer het ouderwetse stramien gaat volgen. Nee, durf daar juist eens uit te stappen. Organiseer een oefening in samenwerking met je vaste opleider. Benader eens iemand met een fysieke beperking om uit te laten leggen hoe je in geval van een calamiteit het best met deze persoon om kunt gaan. Maak een interactieve speurtocht door het gebouw waar de BHV’ers hun smartphone voor kunnen gebruiken. Neem een instructiefilmpje op waarin je verteld wat jouw collega’s moeten doen tijdens een calamiteit.

Wedden dat jouw collega’s BHV dan niet meer saai en suf vinden?

Gebruikte bronnen: