Naar aanleiding van mijn artikel over de dag van de BHV, ontving ik van een oud-collega van een leuke opdrachtgever een bericht. Bij hem op het werk hadden ze deze dag aangegrepen om een BHV informatiemarkt te organiseren. Hoe leuk is dat?! Ik denk dat je daarmee als werkgever het signaal afgeeft dat je veiligheid, of dat nu op het werk of thuis is, belangrijk vindt. Op de BHV informatiemarkt waren verschillende bedrijven op het gebied van veiligheid uitgenodigd om zich te presenteren. Natuurlijk hoef je niet te wachten tot de dag van de BHV. Wellicht is juist deze donkere decembermaand met alle risico’s door slechte kerstverlichting of kaarsen, wel hét moment om dit te organiseren. Laat je inspireren en ga aan de slag!

Werven van bedrijfshulpverleners

Zeker in grotere organisaties kan een veiligheids- of BHV informatiemarkt een leuke manier zijn om nieuwe bedrijfshulpverleners te werven. Laat je collega’s die nog niet bekend zijn BHV zien wat je voor hen doet en hoe zij hierbij kunnen helpen. Een gebouwronde begeleidt door een BHV’er kan hier onderdeel van uitmaken. Maar je kunt natuurlijk ook gebruik maken van QR-codes om daar een soort speurtocht door het gebouw te laten maken. Je kunt het zo gek, leuk en ingewikkeld maken als dat je zelf wilt (en er budget beschikbaar is). Als je zelf niet veel ervaring hebt met het organiseren van een dergelijke mini-beurs, vraag dan zeker eens je collega’s van marketing, communicatie en sales. Zij zijn vaak de mensen die op grote vakbeurzen de communicatie en standinrichting verzorgen. Het kan niet anders dan dat zij jou goed kunnen helpen.

Ervaar (on)veiligheid

Op de vraag of mensen veiligheid belangrijk vinden, verwacht ik dat 99,9 % van de respondenten zal antwoorden met ‘ja natuurlijk!’. Toch wijst de praktijk vaak anders uit. Want zodra het geld gaat kosten zijn we allemaal wat meer afwachtend en schatten we het risico op een ongeval spontaan kleiner in. Daarom doe je er goed aan om mensen (on)veiligheid te laten ervaren. Dat kan op verschillende manieren. Maak gebruik van je netwerk en zakelijke contacten. Enkele suggesties voor je op een rij.

  • BHV-opleider die een workshop organiseert
    Vraag jouw BHV-opleider om een of meerdere workshops te organiseren om mensen kennis te laten maken met het lesaanbod. Dat kan een reanimatiecursus zijn, maar ook een introductie op een volledige EHBO-opleiding . Een demonstratie hoe je op een zo veilig mogelijke manier een vlam in de pan kan blussen, kan ook een stuk bewustzijn creëren.
  • Veiligheid op het werk EN thuis
    Wellicht kan een vertegenwoordiging namens de veiligheidsregio een stand inrichten waarin zij informatie bieden over het vergroten van veiligheid in en om het huis. Dat kan zijn op brandveiligheid maar ook over het veiliger maken van het huis. Bijvoorbeeld door een VR-tour te doen of te informeren over verschillende brand- en/of CO2 melders.
  • Voorkomen en blussen van een beginnende brand
    Jouw leverancier  van brandblusmiddelen heeft wellicht een leuke aanbieding voor de aanschaf van een veilige blusdeken of schuimblusser. En veruit de meeste mensen vinden de blusoefeningen tijdens een BHV-opleiding het leukste van de hele cursus.

Ga jij een BHV informatiemarkt organiseren?

Ik hoop dat dit artikel je enkele ideeën heeft gegeven zodat je op jouw manier ook een BHV informatiemarkt kunt organiseren. Heb jij aanvullingen, tips of andere suggesties? Ik hoor graag van je!