Het is de droom van veel vrouwen: een nieuwe garderobe aanschaffen met hulp van een professionele stylist. Iemand die met de juiste kleding jouw sprankelende persoonlijkheid tot zijn recht laten komen. Een Fred van Leer of Mike de Boer waar je op kunt vertrouwen dat jij er op en top uit ziet. Niet zelf urenlang door de stad slenteren. Maar in minder tijd dé outfit(s) vinden waar jij je prettig in voelt. Dat kan niet alleen bij kleding. BHV inkopen kan dat in een aantal gevallen ook!

Ga je voor goed of goedkoop?

Als je niet uitkijkt, ben je uren bezig met het zoeken naar de goedkoopste blusser, verbandkoffer of opleiding. Maar is het verschil tussen de ene en de andere aanbieder écht zo groot? Vaak ‘verdien’ je daar slechts enkele euro’s, of hooguit een paar tientjes mee. Dat weegt niet altijd op tegen de tijd die je daar aan hebt besteed. Daarnaast levert deze manier van BHV inkopen ook nog eens veel verschillende leveranciers op; ieder met zijn eigen assortiment, website, accountmanager, inkoopvoorwaarden, leveringstermijnen en contactgegevens.

BHV inkopen met one-stop-shopping

Steeds meer BHV-bedrijven merken dat hun klanten liever aan one-stop-shopping doen. Daarom bieden zij steeds vaker een totaalpakket aan op het gebied van veiligheid waar bedrijfshulpverlening een onderdeel van uitmaakt. Je kunt er terecht: van verbandmaterialen tot AED’s , en van onderhoud tot opleidingen. Zo heb je één aanspreekpunt, één e-mailadres, één website waar je kunt inloggen met één inlognaam en één wachtwoord. En niet onbelangrijk, ook één factuur. Je realiseert het je misschien niet, maar de kosten van de verwerking van een factuur bedragen in het meest gunstige geval € 25. Door actief het aantal leveranciers te beperken bespaar je snel een hoop tijd en dus geld voor de organisatie.

Beter advies

Een goede accountmanager wil niet zo zeer iets aan jou verkopen, maar jou helpen bij het maken van de juiste keuzes. Dat is zeker voor BHV-gerelateerde producten geen overbodige luxe! Door zoveel mogelijk bij één partij in te kopen, krijg je beter koopadvies omdat de leverancier bekend is met de omstandigheden, risico’s, wensen, eisen en beschikbare budget. Het vraagt om actieve samenwerking en dat is iets dat veel inkopende organisaties nog wel eens spannend vinden.

Samen werken aan samenwerken

In het verleden gold ‘wie betaalt, betaalt’ maar steeds meer bedrijven zien in dat een goede samenwerking tussen opdrachtgever en leverancier méér oplevert. Zo voorkom je dat:

  • je ontruimingsplattegronden laat maken terwijl je geen brandmeldcentrale hebt
  • je tekent voor een onderhoudscontract voor brandslanghaspels terwijl die onderdeel uitmaken van de servicekosten van de huur
  • of dat je een BHV koffer in een keuken ophangt zonder de verplichte blauwe pleisters.

Goed inkoop- én contractmanagement vraagt van zowel de leverancier als opdrachtgever om openheid,  flexibiliteit, vertrouwen, gelijkwaardigheid en de wil om het beste voor beiden te bereiken.

Mijn rol bij slimmer BHV inkopen

Misschien dat je je afvraagt waarom ik niet op mijn website de wij-vorm gebruik en meer producten en diensten aanbied dan ik nu doe. Ten eerste, omdat ik heel bewust als zzp’er werk. Ik heb op dit moment niet de ambitie om een groot bedrijf te hebben met veel medewerkers. Dat maakt mij aan de ene kant heel kwetsbaar maar biedt ook veel mogelijkheden. Dus ik is gewoon ik.

Ten tweede vind ik het belangrijk om mijn klanten onafhankelijk advies te bieden. Dat is ook een reden dat je geen affiliate-links of betaalde samenwerkingen bijvoorbeeld door middel van blogartikelen op mijn website of social media voorbij ziet komen. Ik merk dat mijn opdrachtgevers dat enorm waarderen! Ze weten dat ik ze nooit naar bedrijf X ‘zou sturen’ omdat ik er een vergoeding voor zou krijgen. Ik wil alle schijn daarvan ook voorkomen. Natuurlijk krijg ik wel eens de vraag of ik bedrijven ken die hen met specifieke producten of diensten verder kan helpen. Dat kan een BHV-opleiding zijn, maken van plattegronden, blusmiddelen, opstellen van een RIE, noem het maar. Daar help ik ze ook graag bij. Maar ik ga er nooit tussen zitten. Zo kan ik doen wat ik het leukste vind: bieden van BHV-organisatie advies, uitvoeren van leuke projecten zoals een Blik op de BHV en het schrijven van bedrijfsnoodplannen.

Zo help ik mijn klanten om de BHV te organiseren dat zit als een maatpak!

Wil jij ook BHV-advies dat zit als gegoten? Neem dan contact met mij op.

Neem contact met Marieka op