• BHV offerte

Tips voor een succesvolle BHV offerte

De markt van de bedrijfshulpverlening is zeer competitief. Er zijn tal van aanbieders die over elkaar heen buitelen om opdrachten binnen te halen. Toch valt het mij op dat menig BHV offerte de indruk wekt dat de opsteller de opdracht liever níet krijgt. In plaats een voorstel te bieden dat past bij de uitgesproken wensen, geeft men antwoord op vragen die niet gesteld zijn. Te vaak zie ik dat een standaarddocument is genomen waar hooguit de prijzen zijn aangepast naar het aantal deelnemers. En wat je nu precies krijgt voor welke prijs wordt vaak een heel gepuzzel. Men lijkt eerder een rookgordijn op te willen trekken dan duidelijk te maken wat je nu daadwerkelijk kan afnemen. Waarom niet gewoon een overzichtelijke BHV offerte die er voor zorgt dat de klant makkelijk kan kiezen?

BHV offerte, een numbers game?

Het schrijven van een offerte kost tijd. Afhankelijk van de wensen, meer of minder tijd. Waarom zou je er vanuit gaan dat dit een soort ‘numbers game’ is? Een kwestie van heel veel offertes versturen en er van uit gaan dat er als vanzelf een aantal opdrachten binnen komen? Dit lijkt mij een zeer onbevredigende manier van werken. Persoonlijk kies ik ervoor om niet voor iedereen die mij benaderd een offerte te schrijven. Niet vanuit arrogantie maar omdat ik weet dat ik dan geen schijn van kans maak. Gaat het puur om de prijs, dan laat ik de potentiële opdracht aan mij voorbij gaan. Bedrijven en adviseurs die een bedrijfsnoodplan opstellen als een soort invuloefening zullen ALTIJD goedkoper zijn dan ik. Mijn bedrijfsnoodplannen zijn voor iedere opdrachtgever anders. Ik schrijf veel liever een uitgebreide offerte voor een potentiële klant die serieus in mijn dienstverlening en kwaliteit ervan is geïnteresseerd. Dat kost mij per offerte wel meer tijd. Voordeel daarentegen is wel dat ik met veel meer plezier een voorstel maak en maar weinig afwijzingen ontvang.

Maak het je klant zo makkelijk mogelijk

Ik heb geen zin en tijd om verschillende offertes helemaal te moeten doorrekenen met allerlei mitsen en maren. Een duidelijke BHV offerte helpt mij en mijn opdrachtgever bij het maken van een uiteindelijke keuze. Daar zie ik het al een blijk van mij vertrouwen. Zelf werk ik zelf graag met een all-in tarief. Alleen daarom zal ik nooit de goedkoopste aanbieder zijn. Ik vind een stuk flexibiliteit, kwaliteit en ruimte voor nazorg belangrijker. Ik word kniftig als ik voor elk kwartiertje een factuur zou ontvangen of versturen. Al die administratieve rompslomp kost alleen maar tijd: het zijn verspilde indirecte en dus onbetaalde uren. Die besteed ik, net als mijn klanten, liever aan zinnige zaken.

Richt niet op de deal

Menig offerte is te vaak gericht op de deal zelf. Hoe krijgt de leverancier je zo ver dat je snel tekent? Dit doet men door te stunten met extreem lage starttarievenof extra korting te geven als men binnen x periode heeft positief heeft gereageerd. Of gewoon heel slimme marketing, door een heel lage prijs per persoon groot op de offerte af te drukken. Pas nadat je de offerte woord voor woord hebt uitgeplozen, blijkt dat de genoemde prijs alleen geldt op een heel select aantal dagen, voor een selecte groep mensen op een specifieke plaats. Beetje zoals vliegtickets en bungalowhuisjes worden aangeprezen. ‘Nu in de herfstvakantie vanaf € 19 per persoon per nacht’. En vervolgens ben je voor een hele week bijna € 1000 armer.

Wederzijdse verwachtingen

Een ieder die een aannemer heeft ingehuurd, krijgt waarschijnlijk jeuk bij de woorden “stelposten” en “afrekening”. Want het lijkt er op dat die branche een patent op heeft altijd een reden te vinden waarom iets toch een stelpost is die vele malen hoger uitvalt op de eindafrekening. Daar krijg je toch een nare nasmaak van. Ik vind het zelf veel prettiger om duidelijke afspraken te maken en wederzijds verwachtingen helder te krijgen. Door een wat hogere prijs te vragen, creëer ik ruimte. Enerzijds voor mijzelf in het geval opdracht meer tijd nodig heeft dan ingeschat. Anderzijds voor mijn klant die weet dat ze niet een onverwachte afrekening krijgt.

Ga het gesprek aan

Er zullen altijd omstandigheden zijn waarom een opdracht anders kan verlopen. Soms vervelend en lastig, maar als je het gesprek open en eerlijk met elkaar aangaat, hoeft dat niet erg te zijn. Leg de situatie uit, schets de mogelijkheden en geef je klant de keuze. Blijven we bij de opdracht zoals die nu is tegen de afgesproken prijs? Of passen we het opdracht aan maar dan zijn de financiële gevolgen dit en dit? Mensen vinden verrassingen leuk als het ze plezier biedt. Een onverwachte eindafrekening is dat niet. Verpest het niet voor jou, jouw bedrijf en de BHV markt. Wees duidelijk en weet dat eerlijkheid het langst duurt.

2018-05-22T23:43:09+00:0012 maart 2018|Categories: Inkoop en aanbesteding|Tags: , , |0 Comments

Leave A Comment