Het wordt de laatste tijd gebracht als iets heel nieuws en innovatiefs. Maar ik ken het nog uit de tijd dat ik bij Albert Heijn werkte (+10 jaar geleden). Zelf leerde ik het toen ik 16 was, zij het op de ouderwetse manier. Mijn medewerkers een aantal jaar later, leerden het via de computer. Waar ik het over heb? Het bedienen van de kassa. Vroeger werkte een ervaren collega je in. Maar sinds de komst van blended learning leer je de basis via de online omgeving, aangevuld met ‘on the job-instructie’. Toen in maart dit jaar menig BHV-opleider zijn grootste inkomstenbron zag verdampen, was blended learning voor BHV in eens ‘hot’. Begrijpelijk want de geplande trainingen werden stuk voor stuk geannuleerd. Hoe kom je dan aan geld als de vaste lasten wel gewoon doorlopen? De financiële tegemoetkoming vanuit de overheid was voor velen slechts een druppel op een heel hete plaat. Zij werden op een hardhandige wijze gedwongen om creatief na te denken over de toekomst van hun bedrijf en verdienmodel.

Blended learning voor BHV: van plan naar praktijk

Onder druk wordt alles vloeibaar, zeker als die druk ‘Corona’ heet. BHV-opleiders die al jaren plannen hadden of half waren begonnen met het maken van een e-learning, kregen door de lockdown een flinke duw in de rug om écht door te pakken. Want nu cursisten niet meer naar de oefenlocaties of hun eigen werkplek mochten voor hun BHV-cursus, moest de BHV-cursus bij de mensen thuis komen. Ik heb verschillende initiatieven voorbij zien komen, waaronder webinars, BHV-thuis-oefenpakketten, video-cursussen, lesgeven via Skype of ander videoplatform. Meerdere varianten van blended learning. Veel opleiders waren (en zijn) van mening dat een echt goede BHV-opleiding niet online kan plaatsvinden. En dat is in zekere zin ook zo! Een BHV’er zal moeten oefenen in de praktijk. Maar dat betekent niet dat de theorie per se klassikaal moet plaatsvinden.

Ingrediënten voor een goede blended learning

Met wat filmpjes opnemen, die online zetten en het plannen van een praktijkmoment, ben je er niet. Althans, niet als je een effectieve, relevante en inspirerende cursus wil maken. Mensen doe je doorgaans weinig plezier door vele uren aan videomateriaal beschikbaar te stellen en te verwachten dat dit genoeg is om zelf mee te kunnen oefenen. (Kijk eens op Udemy, daar worden de meest uiteenlopende cursussen gepubliceerd met heel veel uren video) Iedereen heeft behoefte aan een goede combinatie van het aanleren van nieuwe kennis, vaardigheden, houding en gedrag. Dat vraagt om een goede afwisseling van bewegend beeld, geluid, opdrachten en onderling contact.

Wat levert blended learning op

Een legitieme vraagt, lijkt mij. Want hoe gaaf en aantrekkelijk je een (online) training ook maakt, onderaan de streep moet het geld opleveren en het liefst ook kosten besparen. Het aantal files is sinds maart drastisch gedaald en daarmee ook de reiskosten en tijd. En denk aan de huur van locaties of onderhoud van het eigen gebouw. Vaak wordt in combinatie met blended learning de afkorting TPW gebruikt. Dat staat voor tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Menig ouder heeft gemerkt dat dit een voorwaarde is om de ballen op zowel werk en privé gebied in de lucht te kunnen houden. In plaats van een hele dag vrij plannen, kun je door deze vorm op meerdere momenten per dag of in de week een ‘leermoment’ organiseren.

Blended learning voor BHV, mits in de juiste mix, heeft zeker toekomst!