Als je mij al langere tijd volgt, dan kun je je misschien nog herinneren dat ik in 2015 enkele BHV- podcast(achtige) afleveringen maakte, die ik publiceerde op mijn YouTube-kanaal. Dit was voor mij een enorme stap. Destijds vond ik het eng om mijzelf online zichtbaar te maken en had ik mijn facilitaire blog, Van Harte Gefaciliteerd, waar ik onder andere BHV-gerelateerde artikelen plaatste. Van schrijven naar gesproken woord voelde als ‘een ding’. Want klonk mijn stem niet raar? Wat als ik mij versprak? Kwam het niet te geforceerd over? Als ik die opnames nu luister, kan ik deze drie vragen volmondig met ‘ja’ beantwoorden :-). Toch ben ik blij dat ik de stap heb genomen, want die heeft mij geholpen om te komen waar ik nu ben. In een paar jaar tijd is mijn hobbyblog veranderd in een fantastisch marketingmiddel voor mijn BHV-organisatieadviesbureau.
Podcast is terug van weggeweest
Het voelt als een eeuwigheid, maar vijftien jaar geleden kwam Apple met iTunes om zo muziek te zetten op de iPod en iPod mini (weet je nog, dat waren die kekke, compacte mp3-spelertjes in felle kleuren). Dat veroorzaakte een populariteitspiek van de podcast. Maar toen de iPod-hype overwaaide, werd ook de podcast minder populair. Nu bijna iedereen een smartphone heeft met toegang tot internet op elk moment van de dag, laait de interesse weer op. Volgens onderzoekers luisteren vijf miljoen Nederlanders naar deze vorm van online media. En dit neemt alleen maar toe. Blijkbaar vinden we het prettig om naar een of meerdere afleveringen te luisteren in de avonduren en/of tijdens het doen van eenvoudige activiteiten zoals huishoudelijke taken of een wandeling.
Opnieuw aan de BHV-podcast
Vijf jaar geleden zag ik in dat ik mijzelf meer op de voorgrond moest durven zetten. Om mijn bedrijf letterlijk meer een gezicht te geven. Ik stopte met bloggen van facilitaire artikelen voor www.VanHarteGefaciliteerd.nl en zette een deel van mijn BHV-gerelateerde artikelen over naar www.MariekaBaars.nl. Het maken van een podcast leek mij lekker veilig. Door de audio van de artikelen die ik voorlas te combineren met een afbeelding, had ik al snel een filmpje dat ik op YouTube kon uploaden. Niet spannend om naar te kijken en niet waarvoor YouTube bedoeld was (en is).
Oefenen, oefenen
Een groot verschil met nu, want nu ben ik op verschillende sociale-mediakanalen actief en sinds zo’n 2,5 jaar maak ik ook regelmatig Instagram-stories. De stap om weer podcasts op te nemen was daarom een stuk kleiner. Ik ben inmiddels gewend om tegen zowel groepen als het zwarte gat van een camera te praten. De verschillende afleveringen die nu online staan via bhvpodcast.nl heb ik ook veel sneller en makkelijker opgenomen dan toen. Hoewel ik zeker mijn perfectionistische trekjes heb, kies ik voor ‘better done than perfect’. Ik knip niet alle versprekingen of de keren dat ik ‘euh’ zeg eruit. Juist die imperfecties houden het ‘echt’.
Proberen is leren
Een podcast maken voelt voor mij nu als presenteren. Uiteraard gebruik ik mijn blogartikelen ter inspiratie, maar ik maak er nu meer een verhaal van. Dat luistert naar mijn idee veel prettiger. Een ander voordeel van toen ‘rotzooien’ (lees liever: experimenteren), is dat ik wist dat het maken van een BHV-podcast meer tijd kost dan jij je wellicht kunt voorstellen. Want aan dat ‘even lekker kletsen’ in de microfoon, gaat de nodige voorbereiding vooraf. Welke onderwerp kies? Welke vragen wil ik beantwoorden en hoe maak ik het ‘rond’? Ook de nabewerking van de audio en het online beschikbaar maken vragen tijd en aandacht. Maar ik doe het graag, want ik het vind het leuk om te doen en mijn kennis en ervaringen te delen met jou.
Beperkt aanbod van BHV-podcasts
Gezien deze cijfers, zou je misschien verwachten dat er op dit moment een redelijk aanbod van podcasts over bedrijfshulpverlening en veiligheid zou zijn. Niets is minder waar. Tot nu toe laat Spotify maar één ander kanaal zien, namelijk die van BHVNederland. Van maart tot en augustus 2019 zijn er 11 afleveringen verschenen en sindsdien is het stil gebleven. Heel jammer, want ik vond het altijd leuk om te luisteren.
Ben je nieuwsgierig geworden? Klik dan op een van de onderstaande afleveringen en luister via de bekende podcast-apps zoals Spotify, Apple Podcasts, Breaker, Google Podcasts, Pockets Casts, Radio Public en SoundCloud.
BHV podcast ‘Beter in BHV’ – verschenen afleveringen
Na 7 afleveringen van de Beter in BHV podcast waarin ik je vertel over bedrijfshulpverlening, heb ik in deze aflevering gekozen voor een andere aanpak. Ik heb safety serial entrepeneur Fokko Mellema gevraagd wat hij vindt dat ieder hoofd of coördinator BHV zou moeten weten. En hij zei het belangrijk te vinden dat je weet wat de ontwikkelingen zijn zodat je daar op kunt inspelen.
Het is een heel leuke aflevering geworden. Dus pak wat koffie, thee of fris en luister mee naar deze aflevering van de Beter in BHV podcast.
In deze podcast hoor je naast mijn poging tot het maken van een intro en outro, over mijn ervaringen in 2020 waaronder mijn omzet in het afgelopen jaar, de doelen doe ik in 2021 wil bereiken en vertel ik je over het BHV jaarplan dat ik voor je heb gemaakt. Je kunt deze vinden op www.BHVjaarplan.nl
In deze podcast hoor je naast mijn poging tot het maken van een intro en outro, over mijn ervaringen in 2020 waaronder mijn omzet in het afgelopen jaar, de doelen doe ik in 2021 wil bereiken en vertel ik je over het BHV jaarplan dat ik voor je heb gemaakt. Je kunt deze vinden op www.BHVjaarplan.nl
Je hebt er even op moeten wachten maar hier is een nieuwe aflevering van de BHV podcast ‘Beter in Bedrijf’. Dit keer doe ik het anders dan anders. In deze aflevering vertel ik je hoe en waarom. Het onderwerp is een terugblik op 2020. Want daar hebben we als BHV-opleider, instructeur, adviseur en ondernemer maar zeker ook als hoofd en coördinator BHV op verschillende manier mee te maken. De ene kon van de een op andere dag de opleidingsagenda leegvegen, terwijl de ander (soms ook virtueel) van hot naar her rende om het allemaal maar geregeld te krijgen. Dit en meer hoor je in deze alweer 6e aflevering!
De coronacrisis voelt als een slecht science fiction-boek. Verlaten straten. Volop plekken in het openbaar vervoer. En voor menig instructeur en opleider in één klap een lege agenda. Afgaande op de reacties op social media slaat toch een zekere vorm van paniek toe. Want hoe kom je nu als BHV-ondernemer aan je inkomsten? In dit artikel doe ik vier suggesties die jou wellicht kunnen inspireren om andere inkomstenbronnen aan te boren.
Een goed bedrijfsnoodplan is een plan dat (natuurlijk!) specifiek voor de organisatie is geschreven en dat, minstens zo belangrijk, actueel is. In deze vierde aflevering van ‘BHV in bedrijf’, de podcast over bedrijfshulpverlening geef ik je een aantal praktische tips. Niet alleen over de inhoud en opbouw van het plan, zoals over een omgevingsanalyse. Maar ook waar je op kunt letten als je overweegt om het schrijven van een bedrijfsnoodplan uit handen te geven. En dat kan natuurlijk bij mij 🙂 maar dat hoeft natuurlijk niet. Waar kun je een aanbieder op selecteren?
Je hebt even moeten wachten op deze derde aflevering van ‘BHV in bedrijf’. Maar het is het wachten waard geweest. 🙂 In deze aflevering vertel ik je over ontruimen. De meest voorkomende taak als bedrijfshulpverlener. En dat is lang niet altijd zo makkelijk als dat menigeen denkt. Waar loop je al BHV’er tegen aan als alle aanwezigen uit een gebouw moeten? Heb je rekening gehouden met de risico’s en hoe weet je die? En heb je mensen met een mobiliteitsbeperking in het gebouw? Welke voorzieningen zijn er en welke instructies geef je je collega’s mee bij een bommelding of andere externe dreiging?
In deze tweede aflevering van ‘BHV in bedrijf’, wil ik het met je hebben over etherdiscipline. Na de deelname van Elie Lust aan het programma ‘Wie is de Mol?‘ kende nagenoeg niemand deze term maar zij heeft dat veranderd. Het gebruik van een portofoon kent voor Elie met al haar ervaring nagenoeg geen geheimen meer. Maar voor veel bedrijfshulpverleners is dat anders. Zij gebruiken de portofoon alleen tijdens een BHV-oefening of een daadwerkelijke inzet van de bedrijfshulpverlening. Hoewel het gebruik van de portofoon er eenvoudig uit ziet, zul je merken dat de praktijk weerbarstiger is. Welke afspraken maak je met elkaar zodat het net even wat gemakkelijker gaat.
In deze aflevering wil ik je een aantal tips geven zodat je effectiever kunt communiceren door gebruik te maken van de portofoon tijdens een oefening of calamiteit.
In deze eerste podcast ‘BHV in bedrijf’ vertel ik hoe je de zichtbaarheid van bedrijfshulpverlening kunt vergroten. Heel relevant, zeker als in jouw organisatie maar weinig de bedrijfshulpverleners worden opgeroepen. Wellicht herken je wel de situatie dat mensen daardoor een beperkt beeld van de interne noodorganisatie hebben. Want hoe kun je bedrijfshulpverlening en veiligheid onder de aandacht van jouw collega krijgen en houden, zonder ongelukken? Ik heb een aantal praktische tips opgenomen.
BHV podcast willen horen?
Deel je suggestie(s) door mij een mail te sturen naar [email protected]
En als je graag wil weten hoe jij zelf ook een podcast kunt opnemen en publiceren? Ik schrijf er met een plezier een artikel over. Het lijkt mij leuk als ik meer van jullie kan horen zodat ik kan leren van jouw kennis en ervaring 🙂
Geef een reactie