• BHV uitzetlijst

BHV uitzetlijst: ‘Ik begin met het opzetten van de BHV en heb nodig…’

Regelmatig nemen bedrijven contact met mij op die een begin willen maken met het organiseren van de BHV. Vol enthousiasme vertellen ze dat ze zich georiënteerd hebben waar een groep collega’s een opleiding tot BHV’ers kan volgen. (Dat dit naar mijn idee pas de laatste stap van het proces van het organiseren van de BHV is, vertel ik ze dan ook. Maar daar over in een ander artikel meer). En dat ze nu op zoek zijn naar de bijbehorende spullenboel. Maar wat heeft een beetje BHV’er nog meer nodig? Ze zijn opzoek naar soort BHV uitzetlijst. Omdat ik die niet kon vinden, heb ik deze zelf opgesteld.

BHV uitzetlijst als suggestielijst

BHV uitzetlijstWeet je nog toen je het ouderlijk huis verliet en op jezelf ging wonen, dat je een ‘lijst voor de uitzet’ mee kreeg? Je had geen idee wat je als niet bier-drinker met 20 bierglazen moest of waarom je aparte ontbijt en diner borden nodig had. Of Wat het verschil was tussen een botermes, ontbijtmes, vismes, vleesmes, fileermes…. Of voor de geboorte van je eerste kind, dat er maar liefst 16 hydrofiele luiers op stonden, 2 spenen, 5 drinkflessen en een setje tepelhoedjes. Heb je al die dingen nu echt nodig? Nee, natuurlijk niet! Maar het kan je wél een goed idee geven van de mogelijkheden waaruit jij kunt kiezen!

In de BHV uitzetlijst die ik heb samengesteld, heb ik per categorie verschillende materialen opgesomd. Zie het daarom ook als een suggestielijst. In de lijst heb ik aantal materialen voorzien van een vinkje, sterretje of belletje. Even een korte toelichting hierop:

  • Een EHBO/BHV koffer en hesjes vind ik wel een ‘must’ voor de beginnende BHV organisatie. Deze en andere BHV materialen heb ik voorzien van een vinkje.
  • Artikelen met een sterretje, vind ik bedrijfsspecifiek c.q. situatieafhankelijk. Een evacuatietouw (die met met gekleurde ringen) wordt veel gebruikt in een werkomgeving waar kinderen verblijven zoals een school of kinderdagverblijf. Een handig hulpmiddel om het jonge grut naar buiten te krijgen wanneer het gebouw ontruimt wordt. Maar ik schat in dat de kans klein is dat je dit touw niet zult gebruiken in een omgeving waar alleen volwassenen werkzaam zijn.
  • Als laatste, heb ik een aantal materialen met een belletje als optioneel aangemerkt. Denk hierbij aan een onderhoudscontract voor een AED. Dit is iets dat je kunt overwegen, het is handig maar kan ook erg in de kosten lopen. Instructiekaarten kun je weliswaar niet in een webshop kopen, maar kun je wel zelf maken, of dit door mij laten. Het is zeker een handig hulpmiddel maar niet uiterst noodzakelijk.
download BHV-uitzetlijst

Aanschaf AED

Even een apart kopje over de aanschaf van een AED. Want die ik heb bewust niet als basismateriaal aangemerkt. Natuurlijk is zo’n defibrillator enorm handig, en het zou meer dan fijn zijn als we in Nederland zo’n apparaat binnen 6 minuten van een plaats incident beschikbaar zou zijn. Maar met de aanschaf van een AED alleen, ben je er niet. Een Automatische Externe Defibrillator vraagt niet veel onderhoud en juist daardoor komt het te vaak voor dat dit helemaal wordt vergeten. Met als gevolg dat mensen in geval van nood een AED pakken die niet operationeel is. Een AED dat groen knippert kan alleen zijn werk goed dan als deze beschikt over goed geleidende elektroden. Laat je bij de keuze van een AED ook goed adviseren en kijk naar de totale aanschafkosten, inclusief onderhoud over de hele looptijd heen. Anders loop je wellicht tegen onverwachte en onprettige kosten aan.

Mis jij nog iets op deze BHV uitzetlijst?

Hoewel ik heb geprobeerd om een zo compleet mogelijke BHV uitzetlijst te maken, heb jij wellicht een suggestie die ik over het hoofd heb gezien. Laat je reactie daarom achter in de sectie hieronder!

Bedankt voor je aanvulling!

 

2017-06-02T09:42:45+00:0016 januari 2017|Categories: Inkoop en aanbesteding, Organisatie|Tags: , |0 Comments

Leave A Comment