Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord,  een MOOC. De letters staan voor Massive Open Online Course. Het is een cursus op internet waarvoor iedereen zich zonder bepaalde voorkennis of –opleiding, voor kan inschrijven. Deze manier van leren is heel geschikt voor grote groepen deelnemers, met soms wel tienduizenden cursisten. Veel MOOCs worden gratis aangeboden – op dit moment tenminste. En er is zelfs een BHV MOOC om te volgen!

Wat houdt een MOOC in?

Een MOOC is een online cursus van meerdere weken waarbij gebruikt wordt gemaakt van videocolleges, (kranten)artikelen, filmpjes en blogs. Docenten en cursisten kunnen met elkaar contact onderhouden, vragen stellen en antwoorden geven. De cursus wordt doorgaans afgesloten met een toets, en soms ook met een digitaal certificaat. De verwachting is dat deze nieuwe vorm van afstandsonderwijs grote invloed zal hebben op het verdienmodel van bedrijven en universiteiten. Bekende sites waarop MOOCs worden aangeboden, zijn Coursera, Udemy of MOOCademy. Deze sites bieden hun eigen online leeromgeving en aanvullende discussiefora.

Een MOOC als marketingtool

Steeds meer universiteiten bieden gratis MOOCs aan, onder andere om studenten te trekken voor hun opleidingen. Maar ook het BHV-werkveld heeft al kennisgemaakt met deze vorm van kennisdeling. Opleider BHV.nl start begin juni met de derde editie van hun BHV MOOC. Dit keer is het thema ‘Een leven lang BHV’. Deze vorm van leren zorgt voor een heel nieuwe doelgroep en is ook nog eens een slim marketingmiddel. De kracht zit naar mijn idee in de derde helft: het gekoppelde discussieforum. Je kunt er reageren op anderen, vragen stellen en antwoorden geven. Als opleider krijg je zo goed inzicht in de leerbehoeften. Daar kun je de opleiding en communicatie op aanpassen. Daarnaast is dit een goed middel om de naamsbekendheid te vergroten.

Voordelen van een BHV MOOC

Naast de lage prijs (bij een grote groep deelnemers), kun je met een MOOC een nieuwe doelgroep kennis laten maken met jouw bedrijf, diensten en oplossingen. Commercieel gezien zie ik kansen in de vorm van bijverkoop aan deelnemers. Bijvoorbeeld door ze wijzen op een e-book, opleiding en advies, die ze eenvoudig in de webshop op de eigen website tegen betaling kunnen aanschaffen. Ook voor grote organisaties die de BHV-opleidingen in eigen beheer hebben, lijkt mij dit zeer interessant om nader te bestuderen.

Nadelen van een MOOC (in het algemeen)

Misschien was je al om bij het woord ‘gratis’. Maar daar kleeft wel een nadeel aan. Want daardoor is de groep cursisten weliswaar groot, maar sluit slechts een klein deel de cursus ook daadwerkelijk af. Daarnaast bepalen de deelnemers ook de kwaliteit. De bereidheid om kennis en informatie te delen met anderen is hier een voorbeeld van. Eerlijk gezegd heb ik wel zo mijn twijfels of de deelnemers zich realiseren of ze mogelijk privacy- of bedrijfsgevoelige informatie delen.  Een ander punt als het gaat om kwaliteit, is de relevantie. Bij de twee eerdere MOOCs moest je een reactie achterlaten om door te gaan naar een nieuw hoofdstuk. Daardoor kwamen er een hoop onzinberichten zoals “ja, dat vind ik ook” of “mee eens” om op die manier naar het volgende deel te kunnen. Ik hoop dat dit bij deze editie beter zal zijn.

Instagram als MOOC?

Wanneer is een online cursus een MOOC? Ik heb eerlijk gezegd geen harde criteria kunnen vinden. Naar mijn idee is een cursus via Instagram geven zoals ik dat zelf al een aantal keer heb gedaan ook een vorm van een MOOC. Maar kan een livesessie via Facebook of een webinar ook onder de noemer MOOC vallen. Volgens mij is het belangrijkste dat de cursus plaats- en tijdonafhankelijk te volgen is voor een grote groep deelnemers. Voor de onderlinge interactie kan men onder de post (instagram) of in het chatvenster (bij een webinar) reacties achterlaten.

Mooie kans!

Een BHV MOOC zoals BHV.nl dat aanbiedt, zie ik als een waardevol initiatief dat ik toejuich #nospon #noad #gewoonenthousiast. Zeker voor mensen die onregelmatig, op verschillende locaties werken of juist huisgebonden zijn, lijkt mij dit een mooie manier om bepaalde kennis vergaren. Ik vind dit één van de voorbeelden waarom ik blij ben dat ik in deze tijd leef, met haast grenzeloze mogelijkheden. Niet alleen voor mijn privéleven maar juist ook zakelijk!

Ik kijk uit naar nieuwe BHV MOOC initiatieven!

 


 

BHV MOOC Marieka Baars 1 BHV MOOC Marieka Baars 2 BHV MOOC Marieka Baars 3 BHV MOOC Marieka Baars 4 BHV MOOC Marieka Baars 5